نگرش فلسفی - اسلامی به مسئله‌ی معناداری زبان دین
از اوایل قرن بیستم که مسئله‌ی زبان نقشی محوری در فلسفه یافت، موضوع معنا و نحوه‌ی ارجاع آن در حوزه‌های مختلف اندیشه‌ورزی انسان، همچون مابعدالطبیعه،...
دوشنبه، 21 فروردين 1396
تفاوت مفهومی محمول قضایای دینی با معنای عرفی
گاهی موضوع قضیه در کتاب مقدس، انسان است و گاه خدا یا فرشته؛ ولی محمول یکی است. برای نمونه گفته می‌شود: انسان سخن گفت، سپس گفته می‌شود: خدا سخن...
جمعه، 6 اسفند 1395
شبهاتی درباره‌ی وحی (3)
تجربه نوعی حس و احساسی است که انسان با تجربه خود، متعلق آن را لمس و می‌یابد که از آن می‌توان به «آگاهی حسی» تعبیر کرد. مثال بارز آن تجربه وجود...
سه‌شنبه، 3 اسفند 1395
شبهاتی درباره‌ی وحی (2)
وحی، ماهیت فرا طبیعی است که درک حقیقت آن برای اکثر انسان‌ها مشکل بل‌محال می‌باشد؛ چرا که تصور امری که خود انسان آن را تجربه نکرده و فراتر از...
سه‌شنبه، 3 اسفند 1395
شبهاتی درباره‌ی وحی (1)
برخی از انسان‌ها در طول تاریخ پیدا شدند که گمان بردند که در شناخت خدا و دریافت پیام آسمانی به نبوت و بعثت نیازی ندارند و خودشان با اتکا به عقل...
سه‌شنبه، 3 اسفند 1395
عرفی و عقلایی بودن زبان دین در حوزه‌ی تشریع و تقنین
فهم احکام الاهی از قرآن و سنت به صورت شریعت اسلامی، یکی از حساس‌ترین موضوعات تاریخ اسلام از آغاز تاکنون بوده، و هیچ امری نتوانسته است از اهمیت...
پنجشنبه، 21 بهمن 1395
معناداری گزاره‌‌های دینی
این گزاره‌ها با یکدیگر چه تفاوتی دارند؟ اگر در دانسته‌‌های پیشین خود دست نبریم و واژه‌‌های به کار رفته در این جملات را به معنای رایج خود باقی...
چهارشنبه، 4 شهريور 1394
چیستی زبان دینی
خدا با بندگانش به کدام زبان سخن می‌گوید و برای بیان مقصود خود از چه شیوه‌ای بهره می‌گیرد؟ ما چگونه می‌توانیم درباره‌ی خدا سخن برانیم؟ گفت و گو...
چهارشنبه، 4 شهريور 1394
زبان قرآن
تأمل در زبان دين و متون مقدس و شيوه فهم گزاره هاي آن از جمله مباحثي است که مورد اهتمام روزافزون دين پژوهان معاصر قرار گرفته است. وجود پاره اي...
دوشنبه، 8 دی 1393
زبان دين (1)
بحث « زبان » و « زبان دين » در علوم و رشته هاي گوناگوني چون « فلسفه دين » ، « فلسفه تحليلي » ، « فلسفه زبان » ، « هرمنوتيك » ، « علم اصول » ،...
پنجشنبه، 27 آذر 1393
زبان دين (2)
پاره اي از رويكردهاي مختلف پيرامون « زبان دين » در قسمت گذشته بيان گرديد و اينك نظريّه هاي ديگري به شرح ذيل بيان مي شود:
پنجشنبه، 27 آذر 1393
علم سکولار یا علم دینی؟ (1)
علم سکولار با حذف خدا و ماوراءالطبیعه از حوزه علم شروع می‌شود، با تقلیل جهان طبیعت به جنبه تجربه‌پذیر و کمیّت‌پذیر آن و حذف معارف غیرتجربی از...
پنجشنبه، 8 اسفند 1392
مشکل مجازگویی و نقل اسطوره ها در قرآن
در قرآن اسطوره ها، داستان ها و استعارات و کنایاتی آمده است، اولاً: آیا این نشان از سمبلیک و غیرواقع نما بودن زبان قرآن نیست؟ و ثانیاً: آیا این...
شنبه، 28 دی 1392
رابطه ی نسبیت معرفت با بحث «زبان دین»
مبحث زبان دین و ارتباط آن با این تئوری که نظر و برداشت افراد از دین مطلق نیست، از آنجا ناشی شد که طی چند قرن اخیر، در اروپا، در فلسفه ی دین و...
شنبه، 28 دی 1392
نمادین بودن زبان دین
انگیزه و سبب طرح این دیدگاه و نظریه در باب زبان دین این بود که پس از انقلاب علمی و صنعتی در اروپا و اکتشافات رو به تزاید علمی و نیز طرح فرضیه...
شنبه، 28 دی 1392
بررسی زبان نمادین در قرآن
از زبان نمادین، در عربی به «تمثیل» و در انگلیسی، به «سمبولیک» یاد شده است. اما به نظر می‌رسد به عنوان یک زبان نو به آن نگاه شده باشد. شاهد نو...
پنجشنبه، 23 خرداد 1392
قرآن متن تاریخی یا فرا تاریخی
موضوعی که در این مقاله مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است موضوعی است در حوزه‌ی مباحث کلامی البته با خاستگاه تفسیری؛ مقاله‌ی حاضر می‌کوشد تا بدین...
شنبه، 11 خرداد 1392
فطرت - نمونی زبان دین و قرآن (4)
از ویژگى هاى دین، هدایت گرى و فطرى بودن آن است و مراد از فطرى بودن دین، سازگارى و تطابق آن با فطرت انسان است، نه تحمیل بر آن. از سوى دیگر، هدف...
دوشنبه، 1 آبان 1391
فطرت - نمونی زبان دین و قرآن (3)
یکى دیگر از نظریات آن است که زبان دین با زبان ها و اسلوب هاى رایج زبانى مغایر است و براى شناخت آن باید از شیوه خاص آن استفاده کرد. برخى از طرفداران...
دوشنبه، 1 آبان 1391
فطرت - نمونی زبان دین و قرآن (2)
درباره زبان دین، تئورى هاى گوناگونى از سوى فلاسفه دین و متکلمان ارائه شده است. در اینجا ضمن اشاره به این نظریه‌ها، آنها را نقد و بررسى می کنیم.
دوشنبه، 1 آبان 1391