حجيت ذاتي بناهاي عقلايي و تاثير آن در فقه و اصول (2)
1.بناي عقلا از آن جهت كه معاصر با معصوم (ع) باشد و از تقرير يا اذعان امام (ع) موافقت و يا مخالفتش معلوم شود، و يا پس از معصوم (ع) به وجود آيد...
پنجشنبه، 17 شهريور 1390
حجيت ذاتي بناهاي عقلايي و تاثير آن بر فقه و اصول (3)
همان طور كه علامه از سيره هاي عقلايي با تعبير «فلا يخالفه انسان بالفطرة»(1) ياد مي كند، حضرت امام خميني نيز در بياني مشابه مي نويسد: «فانه من...
پنجشنبه، 17 شهريور 1390
حجيت ذاتي بناهاي عقلايي و تأثير آن در فقه و اصول
اغلب امارات اصولي و قواعد فقهي از بناهاي عقلايي به شمار مي روند، بناي عقلا بنابر قول مشهور، رفتار جمعي عقلاي عالم است و بدون تقرير معصوم واقعيتي...
پنجشنبه، 17 شهريور 1390
پژوهشي در فقه اراضي: احياي اموات (3)
با مقايسه ي اين چهار دسته روايات، دسته ي دوم را با هيچ يك از انواع روايات ديگر، مخالفت نمي يابيم، زيرا تمامي حقوق را بيان و ثابت مي كند. چنين...
پنجشنبه، 17 شهريور 1390
پژوهشي در فقه اراضي: احياي اموات(4)
كوشش ششم: پس از تعارض دسته اوّل و چهارم روايات، مي بايد به «ترجيحات» مراجعه كرد. در باب تعارض، دو ترجيح وجود دارد: موافقت با كتاب (قرآن) و مخالفت...
پنجشنبه، 17 شهريور 1390
پژوهشي در فقه اراضي: احياي اموات(2)
افزون بر دلايل گذشته، بايد ديد كه آيا دليل ديگري بر خلاف دلايل «مالكيت اراضي موات توسط امام» وجود دارد يا خير. در اين مورد مي توان دليلي را ذكر...
پنجشنبه، 17 شهريور 1390
پژوهشي در فقه اراضي: احياي موات (1)*
در تعطيلات ماه مبارك رمضان (شب شنبه، سوم تا هفدهم رمضان 1391 قمري و نوامبر و اكتبر 1971 ميلادي) شهيد سيد محمد باقر صدر، سلسله جلساتي را درباره...
پنجشنبه، 17 شهريور 1390
تأملي در موضوع شناسي غنا (4)
برخي غنا را آوازِ با ترجيعي مي دانند كه متناسب با مجالس لهو خوانده شود، چنانكه در تعريف خود چنين آورده اند: «الغناء المحرّم عبارة عن الصوت المرجّع...
پنجشنبه، 17 شهريور 1390
تأملي در موضوع شناسي غنا (2)
صاحب جواهر از برخي فقيهان نقل مي کند كه آنان به آوردن واژه ترجيع در تعريف غنا اكتفا كرده و گفته اند غنا، ترجيع صدا و كشيدن آن است. (1) وحيد بهبهاني...
پنجشنبه، 17 شهريور 1390
تأملي در موضوع شناسي غنا (3)
مشهور فقيهان در تعريف غنا گفته اند غنا، كشيدن صدايي است كه مشتمل بر ترجيع طرب آور باشد.(1) به نظر مي آيد كه اكثر فقيهان تعريف ياد شده را پسنديده...
پنجشنبه، 17 شهريور 1390
تأملي در موضوع شناسي غنا (1)
در اين مقاله با نگاهي اجمالي به نظرات فقيهان درباره ي حكم غنا، موضوع غنا مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است؛ زيرا پرداختن به حكم غنا نيازمند تبيين...
پنجشنبه، 17 شهريور 1390
تحليل و بررسي احکام مربوط به زنان از منظر فقه شيعه(3)
با توجه به پيشرفت علم و فناوري و صنعتي شدن جوامع بشري و اينکه زن در بسياري از موقعيت ها و جايگاه هاي اجتماعي، اقتصادي، سياسي، فرهنگي و ... همسان...
سه‌شنبه، 8 شهريور 1390
تحليل و بررسي احکام مربوط به زنان از منظر فقه شيعه(4)
2. دقت در جهت صدوري و مضموني روايات:بررسي سلسله روات احاديث و رجالي که حديث را نقل کرده اند، بخصوص در مواردي که تعارض ادلّه وجود دارد، ما را...
سه‌شنبه، 8 شهريور 1390
تحليل و بررسي احکام مربوط به زنان از منظر فقه شيعه(2)
1. پوشيدن دو لباس احرام براي زن واجب نيست، بلکه مي تواند در لباس خودش يا لباس دوخته شده محرم شود. (نجفي، 1365ش، ج18، ص245) 2. بر حاجي لازم است...
سه‌شنبه، 8 شهريور 1390
تحليل و بررسي احکام مربوط به زنان از منظر فقه شيعه(1)
در بينش اسلامي، زن و مرد هر دو انسانند، هويتي يگانه دارند و از گوهري واحد برآمده اند(1) و در بعد انسانيت، يکي را بر ديگري تفاضلي نيست و تنها...
سه‌شنبه، 8 شهريور 1390
اساس آموزش وپرورش امروز ونسبت آن با تربيت ديني
دراين گفت وگوما بيشتر ساکت وشنونده بوديم،ايشان پاسخ بسياري از سؤالات ما را در زمينه تربيت ديني در دنياي معاصر لابه لاي سخنان صميمي وعالمانه ي...
چهارشنبه، 12 مرداد 1390
مقايسه « انسان شناسي» اسلامي با مکتب يوگا- سانکهيه(5)
گفته شد که مکتب هاي سانکهيه و يوگا هر دو بر اين باورند که فقط با بصيرت معنوي نسبت به اينکه نفس، روحي جاودانه و به طور کامل جداي از بدن و ذهن...
شنبه، 1 مرداد 1390
مقايسه « انسان شناسي» اسلامي با مکتب يوگا- سانکهيه(4)
در بازکاوي انديشه حيات پس از مرگ انسان، در آثار آيين هندو مشاهده مي کنيم که در « وداها» تمايز بين جسم و روح امري قطعي است؛ به اين معنا که در...
شنبه، 1 مرداد 1390
مقايسه « انسان شناسي» اسلامي با مکتب يوگا- سانکهيه(3)
يکي از اصولي که در همه ي مکاتب شش گانه هندو، حتي غير آنها پذيرفته شده، قانون « کارما» است. اين اصل مبتني بر اين معناست که نظام طبيعي عالم در...
شنبه، 1 مرداد 1390
مقايسه « انسان شناسي» اسلامي با مکتب يوگا- سانکهيه(2)
انساني که قرآن آن را به تصوير مي کشد، انساني است حداقل داراي دو بعد و دو ساحت. همچنان که دنيا نيز داراي دو ساحت از وجود است: غيب و شهود( عالم...
شنبه، 1 مرداد 1390