پنج نقطه عطف كليدي در فيلمنامه هاي موفق
اگر چه نوشتن فيلمنامه هاي موفق هاليوودي آسان نيست. اما مسير اصلي داستان همه آنها بر سه مؤلفه اصلي يعني شخصيت، ‌نياز و كشمكش بنا شده است. داستان...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
نكاتي درباره خلق شخصيت
شخصيت پردازي شايد مهم ترين بخش فيلمنامه نويس است.‌ اگر توانست كاري كند كه تماشاگر،‌ شخصيت هاي داستانش را باور و با آنها احساس همدردي كند، ‌حداقل...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
نگاهي به فيلمنامه «خرابكاري»
وقتي با يك فيلم هيچكاكي روبه رو هستيم، طبعاً‌ صحبت از تعليق و سوسپانس و دلهره بحثي به شدت كليشه اي و نخ نما به نظر مي آيد،‌ چرا كه در فرهنگنامه...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
نگاهي بنگاهي به فيلمنامه پنجره مخفي: پايان قابل پيش بيني
فيلمنامه نويس: ديويد كوئپ (بر اساس رمان پنجره مخفي،‌ باغ مخفي، ‌نوشته استيون كينگ)‌، كارگردان ديويد كوئپ،‌ بازيگران: جاني دپ، جان تورتورو‌، ماريا...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
جادوي جعبه جادويي....‏
حدود 85 سال پيش كه تلويزيون به دنيا آمد و حدود بيش از نيم قرن پيش كه به ايران پا گذاشت شايد هيچ كس باور نمي‌كرد كه اين رسانه با سرعتي خارق‌العاده...
شنبه، 16 ارديبهشت 1391
فيلمنامه نويسان جهان
لارنس کاسدان يکي از الگوهاي فيلمنامه نويسي در هاليوود است. او در چهاردهم ژانويه 1949 در سواحل ميامي متولد شد. علاقه وي به داستان و ادبيات سبب...
شنبه، 16 ارديبهشت 1391
فيلمنامه نويسان ايران
مينو فرشچي متولد 9 تير 1337در شهر تبريز است. شروع علاقه مندي او به قصه و داستان به دوران دبستان برمي گردد، زماني که او بسيار به خواندن صفحه حوادث...
شنبه، 16 ارديبهشت 1391
روند اقتباس در «دو برج» و «بازگشت پادشاه» از سه گانه «ارباب حلقه ها»
ارباب حلقه ها نقطه کمال داستان سرايي است و تالکين اجازه نمي دهد چيزي از عناصر و ابزار قصه گويي مثل شخصيت پردازي، گره افکني و گره گشايي، لحن و...
شنبه، 16 ارديبهشت 1391
اصول فيلمنامه نويسي: جوهره، ساختار، سبک
در بررسي دو مبحث موقعيت و محتواي صحنه، به واشکافي عناويني چون بحران، نقطه اوج، مکاشفه شخصيت ها، عليت صحنه، پايان صحنه، و نوشتن از انتها به ابتدا...
شنبه، 16 ارديبهشت 1391
بازشناسي مؤلفه هايي از سينماي معناگرا
الف. خواسته يا ناخواسته بشر در دوران ما ملاک هاي داوري خويش را از دست داده است. انسان عصر سنت با زيستن در جهان اسطوره و وحي مجهز به ارزياب هاي...
شنبه، 16 ارديبهشت 1391
نگاهي به چند پايان بندي شگفت انگيز
«هي پسر ! باورت نمي شه فيلمه چه جوري تموم شد» تا حالا چند بار دوستانتان به شما پيشنهاد کرده اند فيلم خاصي را به خاطر پايان بندي غير منتظره اش...
شنبه، 16 ارديبهشت 1391
گفت و گو با ديويد بنيوف، نويسنده فيلمنامه « تروا »
شايد چون من در اين زمينه تازه کار بودم و خبر نداشتم اوضاع از چه قرار است، کار برايم راحت انجام گرفت و ترسي در خود حس نکردم. اين احساس راحتي تا...
شنبه، 16 ارديبهشت 1391
نقد فیلمنامه «تروا»
فیلمنامه تروا بر اساس کتاب ایلیاد هومر نوشته شده و البته بخش های پایانی آن، ماجراهای انتهایی جنگ تروا را هم شامل می شود که هومر آنها را در قالب...
شنبه، 16 ارديبهشت 1391
نقدي بر فيلمنامه «چشم»
فيلمنامه نويسان: جوجوي هوي، دني پنگ و اکسيد پنگ، کارگردان: برادران پنگ، بازيگران: لي سينج، لارنس چو، محصول 2002، هنگ کنگ / سنگاپور. پسري با عمل...
شنبه، 16 ارديبهشت 1391
نگاهي به فيلمنامه « سربازهاي جمعه »
فيلمنامه نويس و کارگردان: مسعود کيميايي، بازيگران: محمدرضا فروتن، بهرام رادان، پژمان بازغي، تهيه کننده: مرتضي شايسته، محصول 1382 چهار سرباز به...
شنبه، 16 ارديبهشت 1391
گفت و گو با سيروس الوند
قبل از آن که فيلمنامه به اتمام برسد، من در جريان آن بودم. يک روز خشايار موضوع آن را برايم تعريف کرد. اصل ماجرا برگرفته از يک داستان واقعي بود....
شنبه، 16 ارديبهشت 1391
ديالکتيک
فيلمنامه نويس: خشايار الوند، کارگردان (و بازنويسي فيلمنامه): سيروس الوند، بازيگران: فريبرز عرب نيا، باران کوثري، آتيلا پسياني و ... تهيه کنندگان:...
شنبه، 16 ارديبهشت 1391
بررسي تطبيقي داستان و فيلمنامه مهمان مامان
1. آدميان با لذات ايده آل پرواز و رويايي اند، کفايت کردن به واقعيت و آن چه هست و پرهيز از جست و جوي حقيقت و آن چه بايد باشد، نافي انسانيت آنهاست....
شنبه، 16 ارديبهشت 1391
نگاهي به تماتيک فيلمنامه مهمان مامان
فيلمنامه نويسان: داريوش مهرجويي، هوشنگ مرادي کرماني و وحيده محمدي فر، بازيگران: گلاب آدينه، حسن پورشيرازي، پارسا پيروزفر، تهيه کننده و کارگردان:...
شنبه، 16 ارديبهشت 1391
معرفي چند کتاب مفيد
جي. جي بالارد بر اساس تجربيات و مشاهدات خود، امپراتوري خورشيد را به سال 1984 نوشت و استيون اسپيلبرگ به سال 1987 بر اساس آن و با همين عنوان فيلمي...
شنبه، 16 ارديبهشت 1391