استعاره اي به نام فيلمنامه براي کودکان
ما در يک دوران پرتلاطم و گذار توفاني هستيم و هميشه چنين است که رويداد نويي رخ مي دهد و چيزها سرجايشان نيستند و هميشه چنين است که ما مي فهميم...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
زن و سينما و مدرنيت پس از دهه هفتاد
پرسش درباره نقش زن در سينماي بعد از انقلاب به ويژه در دهه هفتاد پرسشي تک آوايي نيست و از سويه هاي گوناگون برخوردار است. جهت هاي درون متني فيلم...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
مستند نگاري
الف)در ذهن من، مستند ساز فردي است باسواد، فهميده، دانا، جدي، نجيب، صبور، متين و سخت کوش و بي ريا و خيلي صفات عالي ديگر که شمايل ايشان را برايم...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
درآمدي بر تاريخ فيلمنامه نويسي
خوب بود که ويدال به خاطر آن که سينما را از دست داده است فکر مي کرد، ولي برتري جويي سست و ضعيف او صرفاً بيزاري و نفرت او را در زمينه عام انديشي...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
فيلمنامه نويسان جهان
استيون زيليان، فيلمنامه نويس، تدوينگر و کارگردان سرشناس آمريکايي سي ام ژانويه 1953 در فرسنو ايالت کاليفرنيا به دنيا آمد. او در 1975 از دانشگاه...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
سه متد براي نوشتن
خلق يک داستان اولين و مهم ترين قدم در راه نوشتن يک فيلمنامه است. اما چگونه بايد يک داستان خلق کرد؟ در اين نوشته، سه روش براي خلق داستان در چهارچوب...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
چگونه مشکلات فيلمنامه مان را حل کنيم؟
اولين بار که به فکر نوشتن اين کتاب افتادم، دلم مي خواست به برخي از ابزار فيلمنامه نويسي دست پيدا کنم تا فيلمنامه نويسان از طريق آنها قادر باشند...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
کلاسيک هاي خاطره انگيز
تماشاي آثار برجسته سينمايي از جعبه جادويي کوچکي که عملا ًحضورش به اين دليل بود که به عنوان رقيبي براي سينما عرض اندام کند، از همان اتفاق هاي...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
نگاهي به فيلمنامه «چارلي و کارخانه شکلات»
به نظر مي آيد فيلمنامه اي که جان آگوست براي تيم برتن نوشته - تا پس از34سال مجدداً فيلمي از کتاب بسيار محبوب رولد دال با همين نام چارلي و کارخانه...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
نوک برج
«امير» و «شيما» دو دلداده اند که خواهر بزرگتر «شيما» (ليلا) مانع ازدواج آن دو است. دليل «ليلا» (تنها سرپرست شيما) براي مخالفتش، اين است که عشق...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
گيلانه
اسماعيل پسر ننه گيلانه روانه جبهه هاي جنگ است و با نامزدش خداحافظي مي کند. سي گل دختر ننه گيلانه که به اتفاق شوهرش - رحمان - در تهران زندگي مي...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
سينماي جهان
طراح صحنه: بپتيست گلي من، موسيقي: رامون پيپين، بازيگران: دانيل روسو (دانيل)، لارن بافي (لارن)، پاسکال سلم (پاسکال)، مارسل گوتليب (مارسل)، محصول:...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
زمینه‌های رشد و توسعه
فرهنگ در زمره مفاهیمی است که به‌مثابه روح جامعه شمرده می‌شود. اگر جامعه را جسم آن روح فرض کنیم، به‌خوبی می‌توان فهمید که به چالش کشیده شدن فرهنگ،...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
فيلمنامه كوتاه در سايه حصارهاي خشتي
اين روزها به واسطه گرايش بيشتر فيلمنامه نويسان كوتاه به ساختارهاي غير كلاسيك يا حتي ضد كلاسيك، ‌فيلمنامه هاي كوتاه كمتري را مي توان يافت كه از...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
گفت و گو با مهدي نادري، ‌نويسنده فيلم مستند «گزارش زير خاكي»
صحبت با مهدي نادري حداقل چيزي كه دارد اين است كه اين امكان را مي دهد تا آدم،‌ يك دوست خونگرم را به جمع دوستان انگشت شمار خودش اضافه كند. رفتار...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
نقد فيلمنامه «گيلاس هايي كه كمپوت شد»
زني كه شوهرش را در جنگ از دست داده است، حالا در كشاكش ازدواج ديگري است و براي اين ازدواج بايد عكسي را براي خواستگارش تهيه كند. او كه هنوز دل...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
اصول فيلمنامه نويسي: ‌جوهره، ساختار، ‌سبك 23
حتماً‌ به ياد داريد كه در بخش گذشته به اين نكته اشاره كرديم كه اغلب اوقات چيز هايي كه نمي بينيم بيش از آن چه مي بينيم يا نشان مي دهيم تأثير گذار...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
سينماي جهان
فيلمنامه نويسان: ژرار براخ، ‌مت الكساندر و ژان كونن (برگرفته از مجموعه كميك استريپ هاي خلق شده توسط ژان موبيوس ژيرا)، كارگردان: ژان كونن، ‌مدير...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
كاش «شب نامه» رمان بود
دلم مي خواست شب نامه رمان مي بود، زيرا رمان اثري است كه تماميتش در اختيار نويسنده است و فيلمنامه نه. رمان قائم به ذات است و فيلمنامه نه. رمان...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
نشانه هاي آسمان سينماي معناگرا
گفت و گوي ماهنامه فيلم نگار با عبدالله اسفندياري، ‌مسئول حوزه سينماي معناگرا،‌ كه در شماره 23 اين نشريه درج شد، تا حدي روشن كننده مفهوم عبارت...
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391