انسان شناسی مارکسیستی کلاسیک
انسان شناسی مارکسیستی یکی از شاخه های نسبتاً جدید انسان شناسی فرهنگی است که از دهه ی 60 قرن بیستم مطرح شد. این انسان شناسی انطباق زیادی با انسان...
پنجشنبه، 22 خرداد 1393
انسان شناسی اقتصادی
مجموع حوادثی که در طول دهه ی 50 روی دادند یعنی مرگ استالین، افشای جنایات او، شورش های ضد شوروی در اروپای شرقی، سبب شدند که مارکسیسم غربی هرچه...
پنجشنبه، 22 خرداد 1393
مکتب انسان شناسی منچستر
پس از کنار رفتن دو شخصیت بنیان گذار انسان شناسی اجتماعی، یعنی برونیسلاو مالینوفسکی و رادکلیف - براون، شاگردان این دو استاد سرنوشت انسان شناسی...
پنجشنبه، 22 خرداد 1393
انسان شناسی دینی
هر چند در مباحث جدید گاه انسان شناسی دینی را جزئی از انسان شناسی نمادین و تفسیری قرار می دهند و نظریه پردازان شاخه ی اخیر نیز بسیار به پدیده...
پنجشنبه، 22 خرداد 1393
انسان شناسی نمادین و تفسیری
انسان شناسی نمادین و تفسیری گرایشی است که از اواخر دهه ی 60 و اوایل دهه ی 70 عمدتاً درون انسان شناسی فرهنگی امریکا به وجود آمد و به طور کلی از...
پنجشنبه، 22 خرداد 1393
انسان شناسی شناختی
انسان شناسی شناختی، که پیش از این به شناخت شناسی مردمی معروف بود، ‌یکی از شاخه های جدید انسان شناسی فرهنگی است که عمر آن به زحمت به دهه ی 50...
پنجشنبه، 22 خرداد 1393
انسان شناسی فمینیستی
انسان شناسی فمینیستی یکی از شاخه های انسان شناسی فرهنگی است که از دهه ی 70 قرن بیستم برجستگی زیادی یافت و ادبیات گسترده ای را به خود اختصاص داد....
پنجشنبه، 22 خرداد 1393
انسان شناسی و ماتریالیسم فرهنگی
ماتریالیسم فرهنگی نظریه ای است که بر اساس آن جوامع انسانی نظام هایی اجتماعی- فرهنگی به شمار می آیند که شناخت آن ها پیش از هر چیز باید از خلال...
چهارشنبه، 21 خرداد 1393
انسان شناسی و محیط شناسی فرهنگی
محیط شناسی فرهنگی که با نام های دیگری چون «نوتطورگرایی» و«انسان شناسی محیط شناختی» نیز شناخته می شود، شاخه ای از نظریه ی انسان شناسی است که بر...
چهارشنبه، 21 خرداد 1393
اساطیر و انسان شناسی
اسطوره ها به مثابه ی پدیده های فرهنگی حامل بارهای معنایی-تاریخی هستند. از این رو آن ها را گاه به نمادهایی از واقعیت های دوردست، یا نوعی حافظه...
چهارشنبه، 21 خرداد 1393
انسان شناسی و فرهنگ گرایی
مکتب فرهنگ و شخصیت که نام دیگر آن«فرهنگ گرایی» است در دهه ی 30 در دانشگاه شیکاگو و در میان شاگردان فرانتس بوآس ظاهر شد، اما توانست رشد زیادی...
چهارشنبه، 21 خرداد 1393
انسان شناسی و ساختارگرایی
ساختارگرایی یکی از مکاتب نظری انسان شناسی است که نمونه های متفاوتی از آن وجود داشته، اما آن را عمدتاً به ساختار-کارکردگرایی(یا کارکردگرایی ساختاری)...
چهارشنبه، 21 خرداد 1393
انسان شناسی در سده ی بیستم
حوادث آغاز قرن بیستم را باید در تداوم قرن نوزدهم به شمار آورد. در حقیقت تنها رویدادهای بین دو جنگ(1918-1940)و به خصوص جنگ جهانی دوم بود که جهان...
چهارشنبه، 21 خرداد 1393
انسان شناسی و کارکردگرایی
کارکردگرایی همچون اشاعه گرایی، یکی از نظریاتی بود که در واکنش به تطورگرایی به وجود آمد و طبعاً در برابر روش تاریخی تطورگرایی، مطالعه ی همزمان...
چهارشنبه، 21 خرداد 1393
انسان شناسی و تطورگرایی
تطورگرایی را باید نخستین نظریه ای دانست که پس از اعلام موجودیت علم مردم شناسی در آن ظاهر می شود و همچون هر نظریه ی علمی تلاش می کند یک روش شناسی...
سه‌شنبه، 20 خرداد 1393
انسان شناسی و اشاعه گرایی
اشاعه گرایی، همچون تطورگرایی، یک گرایش نظری است که در قرن نوزدهم ظهور کرد و همچون تطورگرایی تا قرن بیستم تداوم یافت. نقطه ی حرکت محوری این نظریه،...
سه‌شنبه، 20 خرداد 1393
انسان شناسی و نژادگرایی
نژادگرایی را می توان در عام ترین معنی باور به وجود نژادهای انسانی و به برتری نژاد«خود» نسبت به نژادهای«دیگر»تعریف کرد(1). در این معنی از قدیمی...
سه‌شنبه، 20 خرداد 1393
روشنگران و انقلاب
عصر روشنگری و فلسفه ی روشنگران را باید در امتداد مستقیم و منطقی انسان گرایی رنسانس به حساب آورد. مبانی روشنگری را می توان در درک رابطه ای جدید...
سه‌شنبه، 20 خرداد 1393
آغاز مردم شناسی
آغاز علم مردم شناسی را باید در نیمه ی قرن نوزدهم قرار داد. در این زمان است که برای نخستین بار با ظهور گروهی از نهادها رو به رو می شویم که تلاش...
سه‌شنبه، 20 خرداد 1393
بیگانه گرایی و نوزایی
از لحاظ تاریخی، بیگانه گرایی پیش از حرکت عمومی روشنگری قرار می گیرد. با وجود این،‌ بیگانه گرایی را کم تر می توان به صورت متمرکز در یک دوره ی...
سه‌شنبه، 20 خرداد 1393