فروريزي نظام دفاعي
تکنوپولي، فرهنگي است با اوضاع و شرايطي خاص و داراي شاخصه ها و خصلتهاي ويژه ي خود، و در عين حال از روح و رواني معين برخوردار است. وجه بارز اين...
دوشنبه، 17 فروردين 1394
از تکنوکراسي تا تکنوپولي
استيون وينسنت بنه ( Stephen Vincent Bénet ) خطاب به کساني که شيفته و مجذوب تکنوکراسي شده و نيز کساني که از آن مي گريزند، در منظومه ي پيکر جان...
يکشنبه، 16 فروردين 1394
دنياي نامحتمل
اگرچه « علوم اجتماعي »، بدون ترديد متحدي نيرومند براي تکنوپولي است و بدين سبب بايد خصمانه بدان نگريست، با وجود اين گاهي بزرگنمايي او را احترام...
يکشنبه، 16 فروردين 1394
از ابزار تا تکنوکراسي
يکي از جملات مشهور کارل مارکس، که به صورت کلمات قصار درآمده و در نوشته ي پرتکلف او به نام فقر فلسفه اظهار شده، چنين است: « چرخ دستي ريسندگي جامعه...
يکشنبه، 16 فروردين 1394
قضاوت تاموس
در يکي از آثار افلاطون به نام فايدروس ( Phaidros ) به داستاني برمي خوريم درباره ي يکي از پادشاهان مصر عليا به نام تاموس.
يکشنبه، 16 فروردين 1394
چگونگي پيدايش اشيا از خداوند (3)
در گذشته اشاره شد که متکلمان اراده را منشأ خلقت مي دانستند و معتقد به خلق از عدم زماني بودند. ابن سينا منشأ وجود را ذات مريد مي دانست و نظريه...
شنبه، 15 فروردين 1394
چگونگي پيدايش اشيا از خداوند (2)
غزالي اين قاعده را مغاير با قدرت مطلق الهي مي داند، اشکالي که مورد توجه توماس نيز قرار مي گيرد. غزالي مدعي است که هيچ مانعي وجود ندارد که خداوند...
شنبه، 15 فروردين 1394
بررسي و نقد ادله ي حدوث و قدم جهان از نظر توماس آکوئيني
توماس آکوئيني مسئله ي حدوث يا قدم جهان را از نظر فلسفي مسئله اي حل نشده تلقي کرده است و معتقد است که دلايل طرفين، نارسا و ناتمام است. وي معتقد...
شنبه، 15 فروردين 1394
چگونگي پيدايش اشيا از خداوند (1)
متکلمان معتقد به خلق از عدم زماني هستند، به اين معنا که خداوند، جهان معدوم در زمان گذشته را آفريده و خلأ و عدم را پر ساخت. نتيجه ي اين قول انقطاع...
شنبه، 15 فروردين 1394
بررسي و نقد ادله ي حدوث و قدم جهان از نظر ابن سينا
به نظر متکلمان معيار نياز معلول به علت، حدوث زماني است. البته بعضي متکلمان پس از نقدهاي ابن سينا از اين معيار يا عدول کردند يا به معياري ترکيبي...
شنبه، 15 فروردين 1394
خدا و آفرينش از منظر توماس آکوئيني
در مبحث اراده و اختيار الهي در آفرينش جهان، بين توماس آکوئيني و ابن سينا شباهت هاي زيادي وجود دارد و در عين حال در بعضي مسائل توماس با ابن سينا...
شنبه، 15 فروردين 1394
خدا و آفرینش جهان از منظر ابن سینا (1)
ابن سینا درباره ی نقش فاعلی خداوند در جهان اظهار داشت که توجه علمای طبیعی تنها به فاعل حرکت ( مبدأ تحریک ) می باشد، ولی حکمای الهی فاعل را مبدأ...
شنبه، 15 فروردين 1394
خدا و آفرينش جهان از منظر ابن سينا (2)
با توجه به مباحث گذشته و تفسيري که ابن سينا از علم عنايي خداوند ارائه نمود، معلوم شد که غرض آفرينش را نبايد بيرون از ذات الهي جست و جو کرد. خدا...
شنبه، 15 فروردين 1394
آفرينش و ابعاد فلسفي آن در منظر توماس آکوئيني
آموزه ي آفرينش مبتني بر مباني و مفاهيمي است که بايستي مورد تحقيق قرار گيرد. از مسائل مهمي که محل بحث بين متکلمان و فيلسوفان بوده است مفهوم خلقت،...
پنجشنبه، 6 فروردين 1394
آفرينش و ابعاد فلسفي آن در منظر ابن سينا (2)
آموزه ي آفرينش مبتني بر مباني و مفاهيمي است که بايستي مورد تحقيق قرار گيرد. از مسائل مهمي که محل بحث بين متکلمان و فيلسوفان بوده است مفهوم خلقت،...
چهارشنبه، 5 فروردين 1394
آفرينش و ابعاد فلسفي آن در منظر ابن سينا (1)
آموزه ي آفرينش مبتني بر مباني و مفاهيمي است که بايستي مورد تحقيق قرار گيرد. از مسائل مهمي که محل بحث بين متکلمان و فيلسوفان بوده است مفهوم خلقت،...
چهارشنبه، 5 فروردين 1394
اقسام و مراتب وجود از نظر توماس آکوئيني
يکي از مهم ترين تقسيمات وجود ( موجود ) که ابن سينا ارائه مي کند، تقسيم موجود به ممکن الوجود و واجب الوجود است. اين تقسيم ريشه در تمايز بين وجود...
چهارشنبه، 5 فروردين 1394
توماس آکوئيني و تمايز وجود از ماهيت ( ذات )
کتاب در باب وجود و ماهيت چارچوب اوليه هستي شناسي توماس آکوئيني را بيان کرده است. وي در اين کتاب کوچک به تحليل دقيق از ذات يا ماهيت و وجود مي...
چهارشنبه، 5 فروردين 1394
نسبت وجود به ماهيت در انديشه ي توماس آکوئيني
به نظر توماس، ابن سينا وجود را امري عرضي دانسته است، به اين معنا که وجود مانند ساير صفات عرضي بر ماهيت شيء عارض مي گردد. وي در شرح بر مابعدالطبيعه...
چهارشنبه، 5 فروردين 1394
معناي وجود ( موجود ) در آثار توماس آکوئيني
توماس آکوئيني در بخش اول در باب وجود و ماهيت مي گويد: « به پيروي از فيلسوف ( ارسطو ) مي گوييم لفظ « موجود » دو معنا دارد؛ يک معنا دلالت دارد...
چهارشنبه، 5 فروردين 1394