نوستالژی بهشت
تکاپوی ذهنی بشر، پیرامون ساخت و پرداخت اساطیری که از نزدیکی بیش از حد آسمان و زمین، در روزگاران نخستین، خبر می دهد و نیز تلاش برای برقراری مجدد...
چهارشنبه، 21 فروردين 1392
زمین شاد- زمین ناشاد
عنوان زمین شاد و زمین ناشاد برگرفته از پرسشهایی است که در اوستا و مینوی خرد درباره ی زمین مطرح می شود، پرسش هایی با این مضمون که کدام زمین شادتر...
چهارشنبه، 21 فروردين 1392
روانکاوی زمین
پیش از این گفته شد که در باور مزدسینان، عناصر بی جان (خاک، آب، آتش و...) نیز زنده و دارای روان پنداشت می شدند. یقیناً زمین نیز به عنوان یکی از...
چهارشنبه، 21 فروردين 1392
زمینی که زنده است!
در باور مزدایی هر موجود می تواند در حالت «منوک» و «کیتگ» خود اندیشیده شود، زمین نیز در حالت آسمانی خود به عنوان «زم» و در حالت مادی خود به عنوان...
چهارشنبه، 21 فروردين 1392
زمین جاندار
در باور مزدایی هر موجودی میتواند در حالت «منوک» و همچنین در حالت «گتیک» خود اندیشیده شود. درک موجودات درحالت «منوک» که از طریق تخیّل صورت میگیرد...
چهارشنبه، 21 فروردين 1392
سرزمین ملکوت
انعکاس «تصویر روان» است، چنین زمینی وجود خارجی ندارد و تنها در «تخیّل فعال» است که امکان وجود می یابد، این تصویر، همان «زمین مادی است که روان،...
چهارشنبه، 21 فروردين 1392
زمین در اساطیر ایران باستان
در اساطیر ایران باستان عمق زمین سه طبقه دانسته شده است، علم زمین شناسی نوین نیز، برای جرم کره ی زمین، تقسیم بندی مشابهی را قائل است، در این طبقه...
چهارشنبه، 21 فروردين 1392
مکان و مکانپرستی
دنیای باستان چون پرستنده ی اصل دیرند بود، افسانه ها، آداب و دلمشغولیهای ماوراء طبیعیش به بیمرگی و جاودانگی یعنی انسان لایزال و لایموت اختصاص...
چهارشنبه، 21 فروردين 1392
انسان اسطوره ای و زمین
در متون پهلوی، مکرراً، زمین، آسمان و کائنات درون آنها به اعضای بدن انسان تشبیه شده اند، در این تشبیهات عموماً سر و اعضاء آن، که جایگاه نیروهای...
سه‌شنبه، 20 فروردين 1392
فرزندان زمین
از دیدگاه دنیای باستان آنچه سبب می شود تا نام زمین با مفهوم مکان پیوند یابد دو ویژگی بارز زمین، یعنی ایستایی و خلاقیت است؛ امروزه دانشمندان با...
سه‌شنبه، 20 فروردين 1392
جولانگاه اساطیر
در این مقاله بر آنیم تا کلیت وجودی زمین را به عنوان یکی از مهم ترین پدیده های طبیعی مطرح شده در اوستا و متون و پهلوی، مورد تحلیل و بررسی قرار...
سه‌شنبه، 20 فروردين 1392
آسمان و قدرت
از آنجا که بقا و زیستن انسان، ارتباط مستقیم با زمان دارد و با گذر زمان است که انسان به مرگ، این تنها دشمن مهار نشدنی اش، نزدیک تر می شود پس مقوله...
سه‌شنبه، 20 فروردين 1392
آسمان در اساطیر ایرانی
آسمان، اولین آفریده- در باور مزدایی، آسمان اولین آفریده ی جهان مادی است و سایر کائنات، پس از ایجاد آن پا به عرصه ی وجود می گذارند، بدین اعتبار،...
سه‌شنبه، 20 فروردين 1392
حریم امن اهورامزدا
مطابق متون پهلوی، اهریمن، ابتدا بر آسمان یورش آورد، اما هرمزد که در آغاز آفرینش هستی، به سبب همه آگاهی، می دانست اهریمن، نخست بر آسمان خواهد...
سه‌شنبه، 20 فروردين 1392
پادشاه و آسمان در اساطیر ایران
آنچه برای بشر بدوی، آسمان را با عظمت و متعالی جلوه می دهد اعداد و ارقام و محاسبات نجومی نیست بلکه تنها مشاهده ی ساده ی طاق آسمان و بلندی و رفعت...
سه‌شنبه، 20 فروردين 1392
آسمان مزدایی
اولین آفرینش از آن آسمان است- در بخش آفرینش مادی از کتاب بندهش می خوانیم: «نخست، آسمان را آفرید، روشن، آشکارا، بسیار دور و خایه دسیه و (از)...
سه‌شنبه، 20 فروردين 1392
اسطوره شناسی ایران باستان
زردشت (صورت ایرانی قدمی آن زرثوشتره) (1) پیامبر بزرگ ایران بود. بر حسب سنّت، زمان او را حدود 551- 628 ق. م. می دانند، اگر چه ممکن است وی قرنها...
سه‌شنبه، 20 فروردين 1392
دیو در اندیشه ی ایرانی
دیوان در اندیشه ی ایرانی، نخست خدایانی هستند که با اصلاحات زردشت از جایگاه خدایی پایین آمده و به موجوداتی اهریمنی به نام دیو دگرگون می شوند....
پنجشنبه، 24 اسفند 1391
اکوان دیو
باد در اوستا ایزد جنگ است و یشت پانزدهم، رام یشت، به ستایش او تعلق دارد. باد در این یشت تنها عنصری نیک و اهورایی است که اهورامزدا او را می ستاید...
پنجشنبه، 24 اسفند 1391
نخستین دیوها
بنابر گزارش شاهنامه کیومرث، نخستین شاه ایرانی، پادشاهی را در چکادِ کوه به دست گرفته و همراه با فرزندان خود در دل کوه ها جای می گیرد. زندگی این...
پنجشنبه، 24 اسفند 1391