رویکردی نو به متافیزیک ابن سینا
اشاره: در تاریخ 20/ 8/ 90 نشست نقد و معرفی کتاب متافیزیک ابن سینا نگاشته دکتر نصرالله حکمت با حضور مؤلف محترم و آقایان دکتر محمد سعیدی مهر، دکتر...
شنبه، 20 آبان 1391
کارنامه فلسفی دکتر لگنهاوزن
اشاره: در روز یک شنبه 7/ 12/ 90 به همت مجله کتاب ماه فلسفه نشست درباره کارنامه فلسفی دکتر محمد لگنهاوزن برگزار شد. با سپاس از آقایان دکتر محسن...
شنبه، 20 آبان 1391
جایگاه جلال الدین دوانی در تاریخ اندیشه فلسفی
اشاره در تاریخ 27/ 9/ 90 به همت مجله کتاب ماه فلسفه، نشست نقد و بررسی کتاب جلال الدین دوانی: فیلسوف ذوق التأله با حضور نویسنده محترم جناب آقای...
شنبه، 20 آبان 1391
وضعیت فلسفه معاصر در ایران
اشاره: در تاریخ 17/ 12/ 90 به همت مجله کتاب ماه فلسفه نشست نقد و بررسی کتاب فلسفه معاصر ایران نوشته استاد دکتر رضا داوری اردکانی با حضور نویسنده...
شنبه، 20 آبان 1391
پاسخ ‌های فیلسوف طوس(7)
در قول راجع‌به مکان بین حکیمان اختلاف است از افلاطون حکایت شده است که مکانِ جسم هیولای آن است و قوم دیگر گفته‌اند که مکان بُعدی است که جسم در...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
پاسخ ‌های فیلسوف طوس(6)
دلیل اول: اگر در امتزاج و ترکیب فسادی رخ دهد چون در امتزاج و ترکیب کَوْن هم رخ می‌دهد درین صورت مسأله از باب امتزاج و ترکیب خارج می‌شود و به...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
پاسخ ‌های فیلسوف طوس(5)
حکیمان در اثبات امتناع جدایی و انفکاک هیولی از صورت گفته‌اند: اگر این انفکاک صورت پذیرد آیا این انفکاک یا با وضع است ( مراد وضع نسبت اجزاء یک...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
پاسخ ‌های فیلسوف طوس(4)
پرسشگر می‌پرسد: شهرت برین است که جوهر جنس برای جواهر است ولی برین شهرت اعتراض شده است: اگر جوهر جنس برای انواع جواهر باشد لازم می‌آید انواع جوهر...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
پاسخ ‌های فیلسوف طوس(3)
وجه اول: این قضیه صادقه را داریم: «همواره اگر چون واجب‌الوجود موجود است معلول اول نیز موجود است» از صدق این قضیه عکس نقیض آن که عبارت است از:...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
پاسخ ‌های فیلسوف طوس(2)
پرسشگر می‌پرسد: وقتی که در منطق سؤال از کثیرین مختلف الحقائق می‌شود ( سؤال از جنس) مثل سؤال از «اسب» و «انسان» که این دو چیستند ( یعنی ماهما)...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
پاسخ ‌های فیلسوف طوس(1)
خواجه نصیر از آن دانشمندانی است که مکاتبات زیادی با فضلای هم‌عصر خویش داشته است. گاهی خود وی دربارة موضوعات فلسفی و کلامی با اساتید وقت‌نامه...
پنجشنبه، 11 آبان 1391
فعل اخلاقى: معیارهاى واقع گرایانه و غیر واقع گرایانه
مکاتب اخلاقى را با توجه به دو گرایش کاملاً متفاوت، به دو بخش نظریات واقع‏گرا و نظریات غیر واقع‏گرا تقسیم مى‏کنند. نظریات واقع‏گرا، گرایشى است...
سه‌شنبه، 9 آبان 1391
کرامت انسان در فلسفه فارابی
توجه به انسان از آغاز شکل گیری فلسفه اسلامی مورد تأکید بوده است. تا آن جا که می توان گفت این مشرب ویژه فلسفی ذیل توجهی ویژه به انسان آغاز می...
دوشنبه، 8 آبان 1391
خدا در تفکر یونان
یونانیهای قدیم، زمین را دشت ناهموار کم و بیش مسطحی می پنداشتند که دور آن را جریان اوکئانوس (اقیانوس)گرفته، بالای آن را گنبد حامد آسمان (به قول...
شنبه، 6 آبان 1391
چیستی وحی از دیدگاه ملاصدرا
همواره بحث از چیستی وحی از منظره های گوناگون بحثی جذاب بوده است. در این میان، جسارت حکیمان در ورود به این عرصه و دست اندازی به فهم ابعاد و اضلاع...
دوشنبه، 1 آبان 1391
نقد و بررسی دلایل مشائیان بر ابطال تناسخ(4)
ابن‌سینا در کتاب اشارات در ابطال تناسخ مطلق به دلیلی اشاره کرده که شاید بتوان آن را در استیفای فرض‌ها و تالی فاسدها، جامع‌ترین دلیل بر نقد تناسخ...
دوشنبه، 1 آبان 1391
نقد و بررسی دلایل مشائیان بر ابطال تناسخ(3)
این استدلال در بیان ابن سینا آمده است و با دلیل پیشین تفاوت چندانی ندارد؛ زیرا در هر دو بر اجتماع دو نفس در یک بدن تأکید می‌شود؛ ولی در بطلان...
دوشنبه، 1 آبان 1391
نقد و بررسی دلایل مشائیان بر ابطال تناسخ(2)
با وجود گستره اعتقاد به تناسخ در میان فلاسفه یونان باستان، مشرق زمین و دیگر نقاط جهان، این اندیشه حتی در میان فیلسوفان یونانی نیز مورد تردید...
دوشنبه، 1 آبان 1391
نقد و بررسی دلایل مشائیان بر ابطال تناسخ(1)
بحث تناسخ یکی از مباحث قدیمی فلسفی علم‌النفس است؛ موضوعی که در طول تاریخ، فکر بشر را به خود معطوف داشته است؛ به گونه‌ای که اعتقاد به تناسخ در...
دوشنبه، 1 آبان 1391
سیر تطوّر تبیین فلسفی وحی از فارابی تا ملاصدرا(3)
3. سهروردی قالب کلی نظریه ابن‌سینا در باب نبوت از جانب سهروردی نیز پذیرفته شده است؛ اما وی در مسائلی مثل کیفیت رؤیت فرشته وحی و نیز استماع وحیانی...
دوشنبه، 1 آبان 1391