سیر تطوّر تبیین فلسفی وحی از فارابی تا ملاصدرا(2)
ماهیت فلسفی وحی از فارابی تا ملاصدرا 1. فارابی فارابی از آموزه وحی، تبیینی معرفت‌شناختی ارائه می‌کند و معتقد است همان طور که نفس انسانی برای...
دوشنبه، 1 آبان 1391
سیر تطوّر تبیین فلسفی وحی از فارابی تا ملاصدرا(1)
وحی که یکی از مهم‌ترین آموزه‌های دینی است از سوی فلاسفه همچون دیگر اندیشمندان مورد توجه قرار گرفته است. در فلسفه اسلامی، فرشته وحی، مخزن علوم...
دوشنبه، 1 آبان 1391
بازتاب هستی شناسی معنا در معرفت دینی(4)
یکی از مباحث مهم در زمینه هستی‌شناسی معنا، پاسخ به این پرسش است که معنا به لحاظ وجودی کجاست و قیام وجودی آن به چه چیزی است؟ یکی از دیدگاه‌ها...
دوشنبه، 1 آبان 1391
بازتاب هستی شناسی معنا در معرفت دینی(1)
نگارنده در این مقاله نشان خواهد داد هستی‌شناسی معنا به عنوان بخشی از مباحث سمانتیک، نشانه‌شناسی و نظریه‌پردازی تفسیری، دغدغه‌ای صرفاً نظری و...
دوشنبه، 1 آبان 1391
بازتاب هستی شناسی معنا در معرفت دینی(2)
نظریه‌‌های بسیار متنوعی درباره چیستی معنا ارائه شده است.[x] در «نظریه تصوری معنا»،[xi] معنا یک «هویت ذهنی»[xii] و یک تصویر[xiii] ذهنی است که...
دوشنبه، 1 آبان 1391
بازتاب هستی شناسی معنا در معرفت دینی(3)
فردیناند سوسور (1857 ـ 1913) بنیان‌گذار زبان‌شناسی مدرن، تحلیل خاصی از ماهیت زبان و خاستگاه معنا ارائه می‌دهد که مبنای ساختارگراییقرار می‌گیرد....
دوشنبه، 1 آبان 1391
معجزه و قانون علیت(3)
اشکال اصلی این بود که معجزه، خارق عادت و برخلاف جریان عادی و نظام علیت است پس عقل¬گریز بلکه عقل¬ستیز است و اگر موافق این نظام است، پس چه خارقی...
دوشنبه، 1 آبان 1391
معجزه و قانون علیت(1)
ادعای نمایندگی و پیامبری از جانب خدا، دریافت وحی و ارتباط با غیب، پدیده‌ای بس سترگ است و از آنجا که عقل کاوشگر انسانی برای اثبات هر پدیده‌ای،...
دوشنبه، 1 آبان 1391
معجزه و قانون علیت(2)
و معجزات مستند به دو قسم اخیر هستند. غزالی برای سازگاری نظام اسباب و وقوع خارق عادات ومعجزات، راه‌هایی را پیشنهاد می‌کند؛ از جمله اینکه اگر آتش...
دوشنبه، 1 آبان 1391
معقولات ثانی منطقی و مفاهیم محض فاهمه کانتی(3)
مفاهیم منطقی به معنای سنتی کلمه مفهوم هستند یا همواره مفهوم چیزی هستند و از چیزی حکایت می‌کنند؛ مثلاً کلیت مفهومی است که از تصوراتی که بر کثیرین...
دوشنبه، 1 آبان 1391
معقولات ثانی منطقی و مفاهیم محض فاهمه کانتی(1)
کانت در کتاب نقد عقل محض در مقام فراهم آوردن تبیینی برای احکام تألیفی پیشینی، پای مفاهیم محض فاهمه را به میان می‌کشد و محل بحث درباره آن مفاهیم...
دوشنبه، 1 آبان 1391
معقولات ثانی منطقی و مفاهیم محض فاهمه کانتی(2)
کانت در مبحث حسیات استعلایی در کتاب نقد عقل و محض خود درصدد است تا نشان دهد زمان و مکان از امور ذهنی و صورت‌های پیشینی شهودند و به گمان خود اثبات...
دوشنبه، 1 آبان 1391
جبر فلسفی از نگاه قاعده ضرورت سابق(3)
فخر رازی معتقد است وجوب یک صفت ثبوتی است و موصوف می‌خواهد. اگر به وجوب سابق قائل شویم، لازم می‌آید وصف (وجوب) قبل از موصوف موجود باشد؛ در حالی...
دوشنبه، 1 آبان 1391
جبر فلسفی از نگاه قاعده ضرورت سابق(2)
بنابر قول حکما، هرگاه علّت تامه موجود شود، وجود معلول واجب خواهد شد. حال اگر معلولی بخواهد معدوم باشد، فقط یک راه دارد و آن اینکه علّت تامه آن...
دوشنبه، 1 آبان 1391
جبر فلسفی از نگاه قاعده ضرورت سابق(1)
قاعدة «الشیء ما لم یجب لم یوجد» در کلام حکما مطرح و با دلایلی اثبات شده است. مفاد آن که به عنوان قاعده‌ای مسلم تلقی می‌شود، این است که با تمام...
دوشنبه، 1 آبان 1391
اصول موضوعه در علم اخلاق (2)
پیوسته و در همه موارد، افعال و صفات اخلاقی یکی از دو جهتِ «هدایت» یا «ضلالت» را واجدند، انسان در کارها و تلاش های خود، در حقیقت و در نهایت امر،...
يکشنبه، 30 مهر 1391
اصول موضوعه در علم اخلاق (1)
خودسازی و تهذیب اخلاق هنگامی برای انسان میسّر است که به اختیار و توانایی خود در به دست آوردن کمالات و ارزش ها معتقد باشد؛ زیرا اگر انسان در کارهایش...
يکشنبه، 30 مهر 1391
فلسفه و سیاست غرب در اندیشه داورى
از زمان رویارویى ایرانیان با غرب، دو جریان غرب گرایى و غرب ستیزى در ایران بوجود آورند، و لذا یکى از مهم ترین رویکردهاى ضدغربى در ایران مبتنى...
شنبه، 22 مهر 1391
تاریخ اندیشه
فلسفه در طول تاریخ بشریت، همواره به مثابه مادر علوم معرفى شده است. فلسفه پس از آن که در مباحث سه گانه اصلى اش، یعنى ماوراء الطبیعه، معرفت شناسى...
جمعه، 21 مهر 1391
داورى و داورى تفکر
براى داورى، »تفکر« اهمیت بنیادین دارد واین تفکر است که مى ماند، واساس هر گونه تمدنى، تفکر است(1) وفلسفه یکى از صورت هاى این تفکر است وداورى دائما...
پنجشنبه، 20 مهر 1391