شرحى بر نظام اخلاقى ملاصدرا
نظام فلسفى ملاصدرا به دلیل مبتنى بودن بر اصالت وجود، اقتضا مى کند تا اندیشه هاى ایشان در حوزه فلسفه اخلاق نیز مقرون به نوعى نگرش هستى شناسانه...
چهارشنبه، 19 مهر 1391
کاربردهاى اخلاق زیستى
فلسفه اخلاق (moral philosophy)، نوعى مطالعه فلسفى در باب اخلاق است. فلسفه اخلاقى در پى یافتن پاسخ براى پرسش هاى بنیادین در حیطه مباحث اخلاقى...
شنبه، 15 مهر 1391
موضع «تفکیک» حکیم رازی
این گفتار، بخشی است از کتاب در دست انتشار حکیم رازی (حکمت طبیعی و نظام فلسفی) و در آن، مسئله تفکیک (= جدایی دین از فلسفه) در آراء محمد بن زکریای...
چهارشنبه، 12 مهر 1391
حسن و قبح در نگاه فخر رازی
یکی از مباحث ارزشمند و قابل توجه که همواره ذهن و اندیشه پژوهشگران را به جست و جو واداشته مسئله حسن و قبح در افعال انسانی است. البته محل بحث افعالی...
چهارشنبه، 12 مهر 1391
ایرانیان و فلسفه اسلامی
اکنون که همواره سخن از فرهنگ ایران به میان می‌آید و علاقه به جنبه‌های تجسمی و هنری این فرهنگ که در عالم اشکال و صور متجلی است نشان داده می‌شود،...
چهارشنبه، 12 مهر 1391
عالم مثال
قصد من از انتخاب دو کلمه لاتینی Mundus Imaginalis (عالم مثال) برای عنوان مقاله حاضر این است که یکی از مراتب کاملاً متمایز هستی را که با شیوه...
سه‌شنبه، 11 مهر 1391
زیارت شرق
کتاب ابن سینا و تمثیل عرفانی، نوشته هانری کربن متفکّر فرانسوی، که می‌توان او را برجسته‌ترین فیلسوف اسلامی اروپایی تبار در دوران معاصر دانست،...
سه‌شنبه، 11 مهر 1391
فلسفه قدیم ایران و اهمیت امروز آن
از من خواسته‌اند با نوشتن چند صحیفه در اولین مجلدات این مجله شرکت کنم (1) و گواهی خود را در آن اظهار نمایم و می‌خواهم این کار را نه صرفاً به...
سه‌شنبه، 11 مهر 1391
ابن رشد و مکتب او
با نام ابن رشد، بی شک شخصیتی نیرومند و فیلسوفی مسلم به یاد می آید که در اروپا همه، کم و بینش آوازه ی او را شنیده اند. بدبختانه چشم انداز مغرب...
دوشنبه، 10 مهر 1391
ابن طفیل اندلسی
او نیز مانند همکارانش در همه ی علوم و معارف زمان از قبیل پزشکی و ریاضی و هیئت و فلسفه و شعر از دانشمندان بنام گردید و نزد فرماندار غرناطه سمت...
دوشنبه، 10 مهر 1391
ابن السید بطلیوسی
این فیلسوف که معاصر ابن باجه بوده است، پس از آنکه سالهای دراز بعلت اشتباه تذکره نویسان، زبانشناس و نحوی شناخته شده بود بوسیله ی آسین پالاثیوس...
دوشنبه، 10 مهر 1391
اسلام در کوردوبا: ابن حزم
در قرن پنجم و ششم هجری ( دهم و یازدهم میلادی)، در قلمرو اسلامی اندلس، کوردوبا نیز یکی از جالبترین شخصیتها برخاست با قریحه ای متنوع، که نظرگاههای...
دوشنبه، 10 مهر 1391
ابن باجه اندلسی
با یادآوری نام ابوبکر محمد بن یحیی بن صائغ بن باجه ( Aven Baddja، یا طبق تلفظ مدرسیان لاتینی Avempace) دست کم، لحظه ای کوتاه به شمال شبه جزیره...
دوشنبه، 10 مهر 1391
اشراقیون پس از سهروردی
اشراقیون تبار روحانی سهروردی را تشکیل می دهند و این سلسله تا امروز، دست کم در ایران ادامه دارد. قدیمی ترین چهره ی این گروه شمس الدین شهرزوری...
دوشنبه، 10 مهر 1391
ابن مسره و مکتب المریه
اندلس، نقطه ی انتهایی منطقه نفوذ اسلام در باختر است. «محیط» فرهنگی این دیار با محیط فرهنگی خاورزمین منجمله ایران تفاوت دارد؛ باید این محیط را...
دوشنبه، 10 مهر 1391
سهروردی و غربت غربی
معنی و عمل داستانهای مثالی که برای تعلیمات روحانی از طرف سهروردی پرداخته شده است باید در چشم انداز عالم وسیط منظور نظر قرار گیرد. در حقیقت، این...
دوشنبه، 10 مهر 1391
مراتب وجودی عالم در فلسفه ی اشراق
بر جهان انوار محض، مراتب سه گانه ای فرمانگذار است. از آغاز رابطه ی اصلی نورالانوار و نخستین نور صادر، به علت کثرت «مراتب» معقول، که هر یک با...
دوشنبه، 10 مهر 1391
مشرق الأنوار سهروردی
اگر مشخصاتی را که سهروردی و مفسران بلافصل او تعیین کرده اند جمع آوری کنیم می بینیم مفهوم «اشراق» ( که مصدر است و معنی آن درخشندگی و نورافشانی...
دوشنبه، 10 مهر 1391
فلسفه ی اشراق (1) و احیای حکمت ایران باستان
اهمیت آثار شهاب الدین یحیی سهروردی در نقشه ای خیالی در نقطه ی انشعاب طرق فکری و تقاطع راههای اندیشه قرار دارد. سهروردی درست هفت سال قبل از ابن...
دوشنبه، 10 مهر 1391
غزالی و انتقاد بر فلسفه
بی هیچ مبالغه، به سهولت می توان پذیرفت که این مرد خراسانی یکی از نیرومندترین شخصیتها و قویترین متفکرانی بوده است که در اسلام ظهور کرده اند و...
دوشنبه، 10 مهر 1391