تفسیری نو از اعتبارات علّامه طباطبائی (4)
اولاً: همان طور که گذشت، علّامه حسن و قبح به معنای اوّل را اعتباری می داند، ولی حسن و قبح به معنای دوم را اعتباری نمی داند؛ بلکه تبیین مفاهیم...
يکشنبه، 19 شهريور 1391
تفسیری نو از اعتبارات علّامه طباطبائی (5)
بر اساس نظریه ی اعتباریات، چنان که گذشت، همه ی بایدها و نبایدها (و حتی به یک معنا، حسن ها و قبح ها)، ضرورت های ادّعایی و اعتباری می باشند که
يکشنبه، 19 شهريور 1391
تفسیری نو از اعتبارات علّامه طباطبائی (2)
علّامه باید و نبایدهای اخلاقی، بلکه مطلق باید و نبایدها را جزء اعتباریات قبل الاجتماع و عامّه می داند و نیز آنها را نخستین ادراک اعتباری از اعتباریات...
يکشنبه، 19 شهريور 1391
تفسیری نو از اعتبارات علّامه طباطبائی (3)
منظور از حسن و قبح عقلی آن است که عقل می تواند ممدوحیت و مذمومیت نفس الامری بعضی از افعال را تشخیص دهد؛ هرچند شرع به آن حکم نکرده باشد.
يکشنبه، 19 شهريور 1391
تشکیک در «تشکیک وجود» حکمت صدرایی (2)
مابه الاشتراک بین مراتب وجودی، از سه احتمال بیرون نیست. این مابه الاشتراک یا به خودی خود ضرورت وجود دارد یا نه؛ اگر به خودی خود ضرورت وجود ندارد،
يکشنبه، 19 شهريور 1391
حرکت جوهری از بسیار به یک (11)
فیلسوفان الهی از دیرباز با تکبه بر روی صفات و خواصی که در انسانها است اما در ماده مطلق نیست برای انسانها جنبه ای غیر مادی اثبات کرده اند.
شنبه، 18 شهريور 1391
حرکت جوهری از بسیار به یک (10)
این امر در اولین نظر مستقیماً از اصل حرکت جوهری بر می خیزد و به هیچ برهان و سخن دیگر نیازمند نیست حرکت معنی ندارد مگر اینکه جهت داشته باشد و...
شنبه، 18 شهريور 1391
حرکت جوهری از بسیار به یک (9)
همچنان که اشارت رفت نیاز به خدا و اتکا محض سراپای جهان مادی به یک محرک مقوم یعنی موجودی که این کاروان شتابنده و آسایش ناپذیر کائنات را
شنبه، 18 شهريور 1391
حرکت جوهری از بسیار به یک (8)
به سراغ زمان می رویم. فیلسوف ما در این مورد نیز فیلسوفی واقع بین است. به وجود و واقعی زمان در خارج اذعان دارد و مثلاً فاصله سیصد ساله میان رودکی...
شنبه، 18 شهريور 1391
حرکت جوهری از بسیار به یک (6)
حرکت را شناختیم اینک نوبت آن است که از بستر حرکت (مقوله)جست وجو کنیم و روشن کنیم که حرکت در کجا و در چه مقوله ای صورت می پذیرد. آیا در هر تحول...
شنبه، 18 شهريور 1391
حرکت جوهری از بسیار به یک (7)
حرکت جوهری چیزی نیست جز زوال و حدوث مستمر عالم. باید توجه شود که حرکت جوهری حرکت ذات است نه این که خود حرکت جوهر است.
شنبه، 18 شهريور 1391
حرکت جوهری از بسیار به یک (5)
در بخش قبل جوهر و آموزش جوهر انسانی را شرح دادم اکنون می پردازم به حرکت جوهری. انتخاب حرکت جوهری از میان صدها جواهر دیگر عمدتاً به دلیل نقشی...
شنبه، 18 شهريور 1391
تفسیری نو از اعتبارات علّامه طباطبائی (1)
علّامه طباطبائی گاه باید و نباید را از اموری اعتباری می داند که انسان آن را از بین خود و فعلش جعل می کند تا فعل ضرورت یابد. درباره ی معنای حسن...
جمعه، 17 شهريور 1391
تشکیک در «تشکیک وجود» حکمت صدرایی (1)
یکی از پایه های حکمت متعالیه ی صدرایی مسئله ی «تشکیک وجود» است که بنابر آن، «حقیقت وجود» حقیقتی یک گونه و واقعیتی یگانه می باشد که مراتب متفاوتی...
جمعه، 17 شهريور 1391
تحلیل ماهیت عشق از دیدگاه فلاسفه و عرفا(2)
عشق [برای کسی که] از جام آن جرعه ای نچشیده باشد آنرا نیافته و کسی که بگوید من از آن جام سیرآب شدم آنرا نشناخته است چرا که عشق شرابی است که کسی...
پنجشنبه، 16 شهريور 1391
تحلیل ماهیت عشق از دیدگاه فلاسفه و عرفا(3)
نزد شیخ احمد عشق حقیقتی است کل عالم و موجودات آن را به سمت خود می کشاند و حقیقتی است ازلی و الهی هم او آفتاب و هم او فلک. هم او آسمان و هم او...
پنجشنبه، 16 شهريور 1391
تحلیل ماهیت عشق از دیدگاه فلاسفه و عرفا(1)
فرض اصلی ما در این مقاله معنی و ماهیت عشق و ارتباط آن با هستی یا وجود در چهار رساله (میهمانی، فی حقیقه العشق، سوانح العشاق و لمعات)می باشد که...
پنجشنبه، 16 شهريور 1391
معمارى‏هاى در تقابل با دریدا
دو گونه فضاى اندیشه‏اى - یکى در غرب و دومى در ایران - دو بینش متمایز به فضاى ساخته به دست مى‏ دهند که این به نوبه‏ ى خود دو گونه معمارى متمایز...
چهارشنبه، 15 شهريور 1391
تأثیر اندیشه ‏هاى ژاک دریدا در هنر پست مدرن
بررسى و تحلیل انگیزش فرهنگى پست مدرنیسم و بروز آن در عرصه‏ى هنر غرب به شکل جریانى آوانگارد، بر اساس نقد مؤلفه‏هاى منطق محورى و آوا محورى در متافیزیک...
چهارشنبه، 15 شهريور 1391
واسازى دریدا در برداشت آشنایان با سنت‏هاى عرفانى شرق
اندیشه‏ ى دریدا - بدون توجه به خاستگاه‏هاى آن - به گونه‏اى پرداخت شده که در نگاه برخى از اندیشمندان آشنا با سنت‏هاى عرفانى، راه به سوى همسانى‏هایى...
چهارشنبه، 15 شهريور 1391