منطق تکوین و صورت بندی «فلسفه ی سیاسی متعالی»(1)
در این نوشتار نویسنده، چهار مؤلفه ی مبانی، اهداف، اصول و روش را برای صورت بندی مقوله های مختلف؛ جهت رسیدن به منظومه معرفتی مذکور لازم می داند...
شنبه، 4 شهريور 1391
کرامت انسان در حکمت متعالیه (3)
انسان هم دارای کرامت ذاتی و فطری است و هم دارای کرامت اکتسابی که بر هر کدام از آنها مسؤولیت ها و حقوقی بار می شود
شنبه، 4 شهريور 1391
کرامت انسان در حکمت متعالیه (4)
آنچه به لسان آیات و روایات گفته شد، خود بیانگر دیدگاه حکمت متعالیه است؛ چنانکه صدرالمتألهین بعد از غور در اقوال و آرای فلاسفه و اهل کلام می نویسد:
شنبه، 4 شهريور 1391
کرامت انسان در حکمت متعالیه (2)
انسان از آن جهت که انسان است، دارای کرامت می باشد و انسان از آن جهت که عالم، مؤمن، مجاهد فی سبیل الله، باتقوا و مزین به فضایل اخلاقی انسانی و...
شنبه، 4 شهريور 1391
کرامت انسان در حکمت متعالیه (1)
در حکمت و فلسفه ی الهی، انسان، صاحب کرامت است. در نگاه به مسأله ی کرامت انسان از زاویه ی حکمت الهی و به طور خاص، حکمت صدرایی و در راستای تبیین...
شنبه، 4 شهريور 1391
یونان و مکاتب فلسفی
یک مکتب، گِرد استادی تشکیل می یابد که شاگردانی را به سوی خود بکشاند. دانش در موضوعی انباشته می شود و انتقال می یابد، پژوهشها در شیوه ی فکری و
سه‌شنبه، 31 مرداد 1391
عقل در فلسفه و عرفان
کلمه عقل از لحاظ لغوی معانی متعدد دارد از جمله «فهم»الشیئی بعقله عقلاً یعنی آن را فهمیده و ادراک کرد و تدبر کرد و «قید» عقل البعیریعنی شتر را...
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
عقاید حکمی محمد بن زکریای رازی
کمتر کسی از عالمان شرق و غرب یافته می شوند که درباره مقام رازی در طب و طبیعیات سخنی نشنیده یا نخوانده باشد.وی در دنیای پیش ازما همیشه به عنوان...
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
بررسی و نقد هستی و وجود از منظر هگل
هستی یکی از زیربنایی ترین مفاهیم فلسفه ی هگل است که نقطه ی شروع منطق او نیز شمرده می شود. در این مجال، به بررسی مقوله ی هستی در منظومه ی فکری...
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
«مُثُل» در نگاه شیخ اشراق(2)
بنا بر آنچه گفته های شیخ اشراق بر می آید، همه ی موجودات عالم یا باواسطه یا بی واسطه از «نورالأنوار» صادر می شوند:
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
«مُثُل» در نگاه شیخ اشراق(1)
طرح «نظریه ی مُثُل» و حضور تأثیرگذار آن در مباحث گوناگون فلسفی، مستند به افلاطون است و به دلیل آنکه دایره ی هستی را گسترده تر ترسیم می کند و...
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
تجربه و تمایز میان معرفت پیشین و پسین
به نظر می رسد، علی رغم تنوّع تعاریف معرفت پیشین، همگان بر این اتفاق دارند که در تمایز میان معرفت پیشین و پسین، نقش اصلی را مفهوم «تجربه» ایفا...
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
پاسخی به پارادوکس دروغگو
در دهه ی اخیر استفان رید تلاش کرده است تا به واسطه ی ارائه ی یک نظریه ی صدق جدید، راه حلّ تازه ای برای پارادوکس دروغگو به دست دهد.
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
کلّی طبیعی: مقایسه ای میان ابن سینا و ملّاصدرا(2)
پس از ذکر مقدّماتی در باب چیستی کلّی طبیعی از دیدگاه ابن سینا و ملّاصدرا، اینک وارد بحث از نحوه ی وجود خارجی آن از دیدگاه ابن سینا می شویم و...
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
کلّی طبیعی: مقایسه ای میان ابن سینا و ملّاصدرا(1)
تحقیق در باب نحوه ی وجود کلّی طبیعی یا ماهیت را می توان یکی از دشواری های فلسفه ی ابن سینا و ملّاصدرا دانست.
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
قضیه ی خارجیه در منطق حذف این همانی و منطق مرتبه ی دوم هنکین
در این مقاله، با نشان دادن ضعف های بنیادین منطق این همانی و منطق مرتبه ی دوم در تحلیل قضایای خارجیه و با نشان دادن تعارض اصل این همانی با قاعده...
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
ماهیت حکایت(2)
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
ماهیت حکایت(1)
طبیعت انسان به گونه ای است که او را وادار می کند تا پیوسته درصدد کشف مجهولات مربوط به خویش باشد و از آنجا که قلمرو شناخت حضوری محدود است، عمده...
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
اخلاق ارسطویی
ارسطو (384 ـ 322 ق.م)، در شهر استاگیرا، از توابع یونان باستان، متولد شد. در هیجده سالگی وارد آکادمی افلاطون شد و تا
چهارشنبه، 18 مرداد 1391
افلاطون و اخلاق
یکی از ارکان فلسفه افلاطون، طرح مسأله «مُثُل» است. به اعتقاد افلاطون مفاهیم کلی، صرفاً مفاهیمی ذهنی نیستند؛ بلکه دارای واقعیت عینی هستند، که
چهارشنبه، 18 مرداد 1391