فارابی و برهان وجودی
اقبال تازه ای که در سال های اخیر به برهان وجودی پیدا شده است، درک فلاسفه و منطقیان را از این برهان دگرگون کرده است. مدت ها بر این گمان بودند...
شنبه، 2 آذر 1392
نظر فارابی درباره ی تبادل فرهنگ ها
هیچ یک از فلاسفه ی اسلامی قبل و بعد از فارابی، مثل او به اندیشه درباره ی چگونگی برخورد تمدن ها و تبادل فرهنگ ها نپرداخته است.
شنبه، 2 آذر 1392
شالوده ی فارابی شناسی (1)
آثار ارسطو (384-322 ق.م) را پیروان او در روزگار ثاوفرسطس (372-287) و اودیموس (نزدیک 300) که از جانشینان او به شمار می آمدند گرد آورده و نسخه...
شنبه، 2 آذر 1392
شالوده ی فارابی شناسی (2)
او بیشتر به جامعه شناسی سیاسی می پرداخته است؛ انگیزه ی او را می توان دو چیز دانست: یکی، شیفتگی و عشق به افلاطون که وی سخنان او را در افلاطونیات...
شنبه، 2 آذر 1392
چرا فارابی را معلم ثانی خوانده اند؟
«هنگامی که چشمان خود را قدری بیشتر به سوی بالا افکندم، مشاهده کردم "معلم" آنان را که می دانند، در حالی که او نشسته بود در میانی فرزندانی که فلسفه...
شنبه، 2 آذر 1392
جایگاه انسان در اندیشه ابوالحسن عامری
شناخت ماهیت و صفات و خصلت های انسان از جمله سؤالات دیرینه ای است که همواره ذهن دانشمندان را از گذشته به خود مشغول داشته است. در نگاه اولیه ممکن...
شنبه، 25 آبان 1392
فلسفه ی ابوالحسن عامری
در شناخت اندیشه فلسفی عامری به تأثیرپذیری او از منابع فلسفه یونانی و نوافلاطونی باید توجّه خاصی کرد، زیرا او تحت تأثیر مکتب کندی است و فلسفه...
شنبه، 25 آبان 1392
زمانه و زمینه ی ابوالحسن عامری
قرن چهارم هجری به دلیل شرایط خاص سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، شاهد حضور اندیشمندان فرهیخته اسلامی در عرصه علم و دانش بود. در این دوره بسیار اندیشمندانی...
شنبه، 25 آبان 1392
فلسفه ی رازی
از آثار رازی به مانند کتاب های «آثار الامام الفاضل المعصوم» و «فی الرد فی الامامه علی الکیان» و «کتاب الامام و المأموم المحقین» و این که رازی...
پنجشنبه، 26 ارديبهشت 1392
آثار و نوشته های رازی
مؤلفات و مصنفات رازی در علوم مختلفه (پزشکی و داروشناسی و فلسفه و حکمت و طبیعی و کیمیا و نجوم و هیئت و الهیات و علوم دیگر) قریب دویست و هفتاد...
پنجشنبه، 26 ارديبهشت 1392
حسن ملکشاهی؛ شارح حکمت مشاء
مرحوم دکتر حسن ملکشاهی استاد گروه فلسفه دانشکده الهیات دانشگاه تهران در سال ۱۳۰۷ شمسی در شهرستان بابل دیده به جهان گشود. تحصیلات مقدماتی خود...
دوشنبه، 23 ارديبهشت 1392
خلود نفس از دیدگاه ابن سینا
نفس با تعلق خود به بدن و به کارگیری آن تا حدی به کمال می‌رسد؛ ولی همراهی آن دو همیشگی نیست؛ چرا که ماده همیشه در تغییر (کون و فساد) است و نفسِ...
سه‌شنبه، 3 ارديبهشت 1392
ارتباط فلسفه و طب در فلسفه مشاء
«طب»، آنچنان که ابوعلی سینا در آغاز قانون گفته است، «شاخه ای از معرفت است که در حالتهای تندرستی و بیماری در تن آدمی نظر می کند، و غرض از آن این...
يکشنبه، 4 فروردين 1392
حکیم فاریاب
ابونصر محمدبن محمدبن طرخان» معروف به فارابی در حدود سال 260 هجری قمری متولد شد و در سال 339 در دمشق چشم از جهان فرو بست. زندگی نسبتاً طولانی...
پنجشنبه، 3 اسفند 1391
زندگی و آثار مؤسس فلسفه ی اسلامی
ابونصر محمدبن محمد بن طرخان بن اوزلغ (فارابی) متولد 259هـ.ق (870م) و متوفای 339هـ.ق (950م) است. وی یکی از بزرگترین نوابغ و فیلسوفان ایرانی مسلمان...
سه‌شنبه، 24 بهمن 1391
ابن سینا: جهان و انسان
نفوس فلکی، به منزله موجودات مجرّدی که (برخلاف عقول) در فعل و تأثیرشان نیاز به جسم دارند، در فلسفه ابن سینا مورد بحث قرار گرفته اند؛ اهمیت بحث...
دوشنبه، 23 بهمن 1391
حکمه المشرقیه و مشرقیین و مغربیین در اصطلاح ابن سینا
مراد از مشرقیین و مغربیین دو دسته از شارحان و پیروان حکمت مشاء اند نه صاحبان دو مکتب مختلف فلسفی. در کتاب حکمه المشرقیین ابوعلی سینا نیز همین...
دوشنبه، 23 بهمن 1391
رویکردی نو به متافیزیک ابن سینا
اشاره: در تاریخ 20/ 8/ 90 نشست نقد و معرفی کتاب متافیزیک ابن سینا نگاشته دکتر نصرالله حکمت با حضور مؤلف محترم و آقایان دکتر محمد سعیدی مهر، دکتر...
شنبه، 20 آبان 1391
جایگاه جلال الدین دوانی در تاریخ اندیشه فلسفی
اشاره در تاریخ 27/ 9/ 90 به همت مجله کتاب ماه فلسفه، نشست نقد و بررسی کتاب جلال الدین دوانی: فیلسوف ذوق التأله با حضور نویسنده محترم جناب آقای...
شنبه، 20 آبان 1391
پاسخ ‌های فیلسوف طوس(7)
در قول راجع‌به مکان بین حکیمان اختلاف است از افلاطون حکایت شده است که مکانِ جسم هیولای آن است و قوم دیگر گفته‌اند که مکان بُعدی است که جسم در...
پنجشنبه، 11 آبان 1391