«اذن الهی»، شرط لازم برای مجری قانون
ضرورت قانون و حکومت از امور بدیهی و پذیرفته شده توسط عمده ی اندیشمندان و نظریه پردازان سیاسی است و می دانیم که قانون برای اجرا، نیاز به مجریانی...
دوشنبه، 16 دی 1392
تفکیک قوا و نظر اسلام درباره ی آن
وظایفی که بر عهده دستگاه حکومت است از تنوع و پیچیدگی بسیاری برخوردار است که پرداختن به هر یک مستلزم آگاهی، گستردگی معلومات، تجربه و تخصص است....
يکشنبه، 15 دی 1392
هماهنگی در نظام اسلامیِ مبتنی بر تفکیک قوا
آیا در نظامهایی که تفکیک قوا پذیرفته شده است نهادی جهت ایجاد هماهنگی میان قوا و نظارت بر عملکرد آنان در نظر گرفته می شود؟ در نظام ولایت فقیه...
يکشنبه، 15 دی 1392
رابطه ی اسلام و سیاست
برخی مدعّی اند «مسائل حکومتی دنیوی و عرفی هستند و ربطی به اسلام ندارند و آنچه در قرآن و روایات درباره ی این مسائل آمده مربوط به صدر اسلام است...
شنبه، 14 دی 1392
مدل ایده آل و مدل های ترتبی حکومت اسلامی
در رابطه با ارزش ها نظریه ای معروف به «همه یا هیچ» وجود دارد. طبق این نظریه برای حد عالی و ایده آل مثلا حکومت، شرایطی را بیان می کنند که اگر...
سه‌شنبه، 10 دی 1392
ساختار حکومت در اسلام
وقتی از ساختار و ماهیت حکومت اسلامی سخن گفته می شود ممکن است گونه های مختلف حکومت که در فلسفه سیاست مطرح شده اند به نظر بیاید، مانند حکومت الیگارشی،...
سه‌شنبه، 10 دی 1392
مراجع صلاحیت دار قانون گذاری در اسلام
براساس بینش اسلامی قانونگذار در اصل باید خدا باشد و در کنار خداوند کسی حق قانونگذاری ندارد. البته در طول قانونگذاری -خدا و نه در عرض او- کسانی...
يکشنبه، 1 دی 1392
قانون و قانونگذاری در اسلام
قانون دارای مفهوم عام و وسیعی است که اصطلاحات مختلفی را در بر می گیرد. (1) اما در ارتباط با مسائل سیاسی اجتماعی و حقوقی منظور از آن همان قوانین...
چهارشنبه، 27 آذر 1392
«قانون» از دیدگاه اسلام و لیبرالیسم
قوانین حقوقی قوانین الزام آور و توأم با امر و نهی می باشند. قانون به هر شکلی تنظیم شود، به طور صریح یا به نحو تلویحی دارای امر و نهی است بنابراین...
سه‌شنبه، 26 آذر 1392
برخورد علمی با شبهه افکنی پیرامون حکومت دینی
در برابر شبهات موجود پیرامون حکومت دینی از چه شیوه هایی برای گفتمان علمی می توان بهره گرفت؟
سه‌شنبه، 19 آذر 1392
هدف تشکیل حکومت و نظر اسلام در این باره
در باب هدف از تشکیل حکومت نظریه های مختلفی ابراز شده است که ما در اینجا فهرست وار سه نظریه را مطرح و مقایسه می نماییم:
يکشنبه، 17 آذر 1392
حکومت اسلامی و تئوکراسی
حکومت تئوکراسی یعنی حکومت خدایی. این نظریه در قرون وسطی و در اروپا از سوی کلیسا ابراز می شد و کلیسا بخصوص کلیسای کاتولیک مدعی بود که از طرف خدا...
يکشنبه، 17 آذر 1392
نیاز جامعه به حکومت و دیدگاه اسلام
اکثر قریب به اتفاق اندیشمندان فلسفه ی سیاسی، وجود حکومت در جامعه را لازم می دانند. یعنی معتقدند که در جامعه باید ارگانی و مجموعه ای وجود داشته...
شنبه، 16 آذر 1392
خدمت رسانی؛ پایه مشروعیت حکومت ها
ممکن است در برداشت اول، مفهوم خدمت رسانی به عنوان یک وظیفه اجتماعی در قبال رفاه مردم تلقی شود، اما با قدری دقت آشکار می شود که بحث خدمت رسانی...
پنجشنبه، 30 آبان 1392
اسلام حکومت ندارد، خدمتگزاری دارد!
در قرون گذشته، صرفاً حفظ امنیت جامعه، حراست از کشور در برابر تجاوز بیگانگان، ایجاد راه های ارتباطی، امنیت تجارت و تأمین نیازهای اولیه جامعه جزو...
چهارشنبه، 29 آبان 1392
اسلام و ایران، دو مؤلفه ی قدرت ایران اسلامی
ما این سخن را فراوان شنیده ایم که ایرانی، ظرفیت فرهنگی و تمدنی بالایی دارد؛ که البته سخن درستی است. اما به راستی فرهنگ چیست؟ شاید بهترین و ملموس...
چهارشنبه، 29 آبان 1392
منادیان وحدت قرآنی
در این مقاله پس از ذکر معنای وحدت، اسلام عزیز را به عنوان تنها منادی وحدت که با ندای توحید ناب همگان را به همبستگی و یکدلی در سایه ی تقوا و ایمان...
شنبه، 25 آبان 1392
تداوم مدیریت رسول خدا (ص) در الگوی حکومتی جمهوری اسلامی
از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون، ولایت فقیه و رهبری نظام به عنوان مهم‌ترین و مستحکم‌ترین رکن نظام اسلامی، همواره مورد هجوم بی‌امان دشمنان...
سه‌شنبه، 2 مهر 1392
وِفاق ملی و الزامات تحقّق آن
بی تردید، ارزش های بنیادین نشئت گرفته از ارزش های دینی و ملی مهم ترین عامل وحدت و همبستگی محسوب می شود.(1) مهم ترین وفاق در جامعه نیز، وفاق ارزشی...
جمعه، 15 شهريور 1392
چالش های جمهوری اسلامی ایران
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی در چارچوب قانون اساسی مصوب مردم که مسئولین قانونی، فعالیت خود را در مجلس شورای اسلامی، دستگاه...
پنجشنبه، 14 شهريور 1392