آتش افروزی در نوروز (قسمت اول)
این آتشها گاهی آرامتر وگاهی سرکش تر شعله می کشیدند؛ تا طلوع بامداد افروخته می ماندند و درست قبل از سر زدن سپیده صبح و روشن شدن آسمان، شعله ها...
يکشنبه، 9 دی 1397
آتش افروزی در نوروز (قسمت دوم)
در برابر، رسم افروختن آتش را می بینیم که عملی است روشن و معلوم و ساده درست به همین سبب است که روشن کردن آتش در زمانها و مکانهای متفاوتی مشاهده...
يکشنبه، 9 دی 1397
آتش افروزی در نوروز (قسمت سوم)
شفافیت آیینهای نوروزی ابزار مهمی است که گسترش و بقای مراسم این جشن ملی را تضمین می کند و آن را فراتر از رنگهای محلی و بومی در هر خطه می برد....
يکشنبه، 9 دی 1397
مرگ نبات و زادن رستاخیزی
در نوروز بین النهرینی پیشینه این اتحاد را در برگزاری مراسم آن در اکتیو می توان باز یافت. نوروز ایرانی یکی دنباله تاریخی جشن بومی نیرانی خود ما...
يکشنبه، 9 دی 1397
تداوم آداب ورسوم کهن (قسمت اول)
هر رسم مرکب از اجزایی مختلف است و در عین حال، مرکزیت و کلیتی دارد که این اجزای مختلف را تحت نظم معینی با هم ترکیب می کند ومجموعة واحدی را پدید...
يکشنبه، 9 دی 1397
تداوم آداب ورسوم کهن (قسمت دوم)
هر رسم مرکب از اجزایی مختلف است و در عین حال، مرکزیت و کلیتی دارد که این اجزای مختلف را تحت نظم معینی با هم ترکیب می کند ومجموعة واحدی را پدید...
يکشنبه، 9 دی 1397
تداوم آداب ورسوم کهن (قسمت سوم)
امروزه که غالبا مرگ در بیمارستانها واقع می شود، جسد از آنجا به آرامگاه می رود. زمان تدفین نباید درگاه اوزیرن در بهار و تابستان پس از ساعت پانزده...
يکشنبه، 9 دی 1397
سرآغاز اخلاق درویشان (قسمت دوم)
به خوبی انتظار می‌رود که در نزد عابدانی دیگر از این سرزمین هم این تفکر رسوخ و نفوذ داشته باشد؛ جز این که طرز غالب اندیشه و صورت رسمی آن در کشور...
پنجشنبه، 15 آذر 1397
سرآغاز اخلاق درویشان (قسمت اول)
این مقاله، به احساس مسئولیت اجتماعی در فرهنگ ایرانی کهن می‌پردازد. مسئولیت اجتماعی که فرد را به شرکت در انجام دادن تکلیف خویش در جامعه و دوری...
پنجشنبه، 15 آذر 1397
سرآغاز اخلاق درویشان (قسمت سوم)
آنچه اجرای دقیق و درست و کامل آداب دینی و رفتار آیینی در هر باب و هر جای است، جای دارد. شرح کامل و دقیقی از این سنن و آداب و رسوم را در کتابهای...
پنجشنبه، 15 آذر 1397
خدایخانه‌ی شمنی
در این مقاله آمیزه ای از اعتقادات بومی، آیین تائو و آیین بو دا به چشم می‌خورد. سپس ایزدان اجرام سماوی هستند و پس از آن باکره‌های خورشید و باکره‌های...
پنجشنبه، 15 آذر 1397
بیننده‌ی کور و ارواح خبیثه
واقعاً در بین شیرینی‌ها تعدادی روح خبیث بود که دامنهای سبز، قرمز و ارغوانی پوشیده بودند و می‌خواستند از این راه به خانه ای که شیرینی‌ها را سفارش...
چهارشنبه، 14 آذر 1397
ارتباط با ارواح (قسمت اول)
اوراد و ادعیه‌ی آنها، آیین‌های خاصی که با گونه‌هایی از نیایش مذهبی خاص همراه است و وضعیت امروز این آیین در کره، مواردی است که در این مقاله دیده...
چهارشنبه، 14 آذر 1397
ارتباط با ارواح (قسمت دوم)
پیروان شمن‌گرایی در دهمین ماه قمری مودانگ را فرا می‌خوانند تا برای مردگان قربانی دهد که معمولاً عبارت از سرخوک یا پای گاو، کیک لوبیای قرمز و...
چهارشنبه، 14 آذر 1397
مرغ جان
این مقاله، بر پایه‌ی بنیادهای اساطیری، به عنصر باد می‌پردازد. عنصر باد در اسطوره‌های ایرانی، مانند آتش، عنصری مردانه است. آنگاه به ارتباطی که...
چهارشنبه، 14 آذر 1397
گاوکشی در دو آیین (قسمت اول)
این مقاله به نقش محوری آموزه‌ی گاوکشی در آیین میترائیسم می‌پردازد؛ چنان که در نگاره‌های میترائی دیده می‌شود، گاوکشی یکی از آموزه‌های محوری این...
چهارشنبه، 14 آذر 1397
گاوکشی در دو آیین (قسمت دوم)
گاو مقدس، که به نشانه و نماد گاو نخستین یا «گاو اوگدات» قربانی می‌شد، تکرار حادثه‌ای بود که به موجب آن، نخستین جانوری که توسط مزدا آفریده شده...
چهارشنبه، 14 آذر 1397
گاوکشی در دو آیین (قسمت سوم)
ستیزی که میان هرمزد و اهریمن درمی‌گیرد، اهریمن گاو مقدس نخست آفریده و کیومرث را از بین می‌برد. لیکن آفرینش در معنای گسترده‌ی آن از همین دو مقدس؛...
چهارشنبه، 14 آذر 1397
بازی‌های نوروزی (قسمت اول)
مردم‌شناسی ورزش یکی از زیرشاخه‌های مهم دانش مردم‌شناسی است که به بررسی ابعاد فرهنگی و تاریخی ورزش در جوامع مختلف می‌پردازد و از جمله موضوعات...
دوشنبه، 12 آذر 1397
بازی‌های نوروزی (قسمت دوم)
مطالعه رابطه بازی، ورزش و آیین است. یکی از حوزه‌های مهم فرهنگ و آیین نوروز، بازی‌ها و ورزش‌های نوروزی است. در این مقاله تلاش خواهد شد، تا بازی‌ها...
دوشنبه، 12 آذر 1397