مسیر جاری :
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/16600.jpg)
آوای توحید در مثنوی
ای خدایی که لطف و احسان تو بر آفریدگان، ازلی و همیشگی است، زیرا پیش از آن که ما را به عالم صورت بیاوری در برابر «الست بربکم» گفتم: آری تو پروردگار...
پنجشنبه، 10 تير 1395
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/16598.jpg)
شراب شهود جمال حق در مثنوی
کوه طور محل تجلّی حق شد و بر اثر آن؛ استعداد و قابلیت فهم اسرار ربّانی را یافت، چندان که شراب شهودِ جمالِ حق را نوشید. اما باز آن چه در گلویش...
پنجشنبه، 10 تير 1395
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/16599.jpg)
بوگیران سبزفام در بیان مثنوی
سخن از جلوهی مردان حق است. آن کس که بوی خوش رحمانی را از یمن احساس میکند، چگونه ممکن است که بوی باطل را در وجود من نشناسد؟ پیامبر (صلی الله...
پنجشنبه، 10 تير 1395
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/16597.jpg)
مات اویم مات اویم مات او
تا آن جا که میدانیم این گفتمان با همین جزئیات در منابع پیش از مثنوی نیست، اما در قصص صوفیه مواردی هست که شیطان، زاهدی را برای انجام وظایف دینی...
پنجشنبه، 10 تير 1395
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/16570.jpg)
مراتب و جایگاه عقل در مثنوی
آن رسول خوش اخلاق و آسانگیر فرمود: برای تو ذرهای عقل بهتر از روزه و نماز است. «خوش جواز» برگرفته از حدیث است: «کنت ابایع الناس و کان من خلقی...
شنبه، 5 تير 1395
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/16569.jpg)
خود خرد آن است کو از حق چرید
عقل حقیقی آن است که از فیض حضرت حق بهرهمند باشد، اما خَرَدی که عطارد میآورد آگاهی و ادراک دنیایی و مادی است. «عطارد» یا تیر، در اعتقاد قدما...
شنبه، 5 تير 1395
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/16567.jpg)
عقل دنیایی و عقل عرفت یاب از نگاه مثنوی
مولانا در این ابیات، هم از عقل جزئی و دنیایی سخن میگوید و هم از عقل کمالطلب. عقل جزئی روح را به نقل میآورد و به سوی تباهی میکشاند. مولانا...
شنبه، 5 تير 1395
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/16568.jpg)
مثنوی و مشرب اصحاب کشف
در قصص الانبیا میخوانیم که عزیر پیغمبر بر قریه ویرانی میگذشت و با خود گفت: پروردگار چگونه میتواند این ده ویران را آباد کند؟ مشیّت الهی او...
شنبه، 5 تير 1395
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/16565.jpg)
سطحیاندیشان غافل در بیان مثنوی
مولانا در بیان این که سطحی نگرانِ عافل، از شناخت حقیقی پدیدهها و نتایج اعمال خود و دیگران عاجزند و همواره حکم به ظاهر میکنند، حکایت لطیفی را...
شنبه، 5 تير 1395
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/16566.jpg)
مثنوی و حدشناسی در تشخیص حقایق
روی سخن مولانا با همه ی کسانی است که با معیارهای این جهانی، عوالم غیب را به داوری می کشند و رد می کنند. مولانا بر این باور است که هر کس نمی تواند...
شنبه، 5 تير 1395
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/16564.jpg)
کوشش مقلدانه و محققانه برای کشف حقیقت از نگاه مثنوی
سالک مقلد با سائقهی خوف و رنج، راه ایمان و کشف حقیقت را در مینوردند، اما اولیاءالله، طریق حق را نه با سائقهی بیم از دوزخ در مینوردند و نه...
شنبه، 5 تير 1395
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/16563.jpg)
مراتب آگاهی و ادراک بشر در مثنوی
مولانا مراتب آگاهی و ادراک انسان را چنین بیان میکند: ظنّ و علم و یقین. «ظنّ» آگاهی مبتنی بر محسوسات و مسموعات است؛ به عبارت دیگر آگاهی کسانی...
شنبه، 5 تير 1395
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/16562.jpg)
حکمت و رزق و روزی الهی از نگاه مثنوی
«حکمت»، علم باطن قرآن و آشنایی به عوالم غیب و حقیقت هستی است. مولانا در جای دیگر از حکمت، به نور خدا تعبیر کرده و آن را غذای روح دانسته است....
شنبه، 5 تير 1395
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/16561.jpg)
رابطهی عقل و روح در مثنوی
مولانا میگوید: عقل ما سایهی آن روح آزاد است و باید پای او را ببوسد و به او احترام گذارد. «جان»، همان روح انسانی است که عقل را به کار میاندازد....
شنبه، 5 تير 1395
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/16560.jpg)
فهم اسرار الهی نیازمند قابلیت و اهلیت است
انسان تا ظرفیت روحی لازم را به دست نیاورده نباید مبادرت به فهم مسائلی کند که از حیطهی ادراک و تحمل او خارج است. چون در این صورت تعادل روحی و...
شنبه، 5 تير 1395
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/16559.jpg)
جهان پرتکاپوی معرفت در بیان مثنوی
در این جهانِ پرتکاپو، هم اسیران قید زمان به ریسمانی خاص بسته شدهاند و هم فارغان از قید زمان. هر انسانی - مؤمن و چه غیر مؤمن - به مرتبهای از...
شنبه، 5 تير 1395
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/16558.jpg)
دید آگاهان و ناآگاهان از نگاه مثنوی
مولانا غالباً دنیادوستان را کور و اهل معنا را «بینا» میخواند. او معتقد است که «کور را هرگام باشد ترس چاه». در این ابیات «استر» همان حالت انسانهای...
شنبه، 5 تير 1395
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/16556.jpg)
معرفت علمی و معرفت شهودی در مثنوی
من اطمینان دارم که در این نگارش حکمتی هست اما میخواهم این حکمت را بهتر دریابم. عیان، مشاهده حقیقت است و «رؤیت» همان رؤیت به چشم باطن یا مشاهده...
شنبه، 5 تير 1395
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/16557.jpg)
جایگاه علم و ظن و صاحب یقین در مثنوی
منظور از علم در این ابیات، علم الهی است و در مقابل این علم، مولانا غالباً «ظن» و «گمان» و کلماتی از این نوع را میآورد و منظورش علوم ظاهری و...
شنبه، 5 تير 1395
![](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images/article/16554.jpg)
مراتب یقین در مثنوی
آن چه انسان به چشم باطن میبیند با آن چه از معلم و مرشد و کتاب میآموزد فرق دارد. گوش ما مثل کسی است که پیامرسان دلدادگان و نامهرسان عاشقان...
شنبه، 5 تير 1395
گروه بندی
برگزیده ها
تازه های مقالات
علل انحراف مردم کوفه
همه آنچه که باید درباره روستای افجه بدانید
چه عواملی موجب رونق کتاب «روضه الشهدا» شده اند؟
توصیف اتفاقات و حوادث، پس از شهادت امام حسین (ع) در منابع اهل سنّت
معنی اسم ائلوین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
8 مدل پیراهن دخترانه شیک مناسب مهمانی
جلوه هایی از اصحاب کساء در آیۀ مباهله
پاسخ به سوالات و شبهات مباهله
گشت و گذار در بازار مطرح مسقط
مدافعین حرم از دیدگاه حضرت آیتالله خامنه ای (حفظه الله)
ویژه نامه ها
بیشترین بازدید هفته
متن زیارت عاشورا با خط درشت به همراه ترجمه + صوت
طریقه خواندن نماز شکسته و نیت آن
وجود خلط یا مخاط شفاف در مدفوع
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
راهكارهای تقويت فرهنگ ايثار و شهادت در بين دانش آموزان و دانشجويان
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
دعا برای ختم به خیر شدن امور و گشایش مسائل
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
نحوه خواندن نماز امام حسین(ع) برای گرفتن حاجت
بهترین دعاها برای ختم به خیر شدن معامله کداماند؟