تیئری شارتری
گمان می‌رود که تیئری در سال 500 در مدرسه‌ی وابسته به کلیسای جامع شارتر همراه برادرش برنار [شارتری]، که ریاست مدرسه را برعهده داشت (498-505)،...
چهارشنبه، 7 بهمن 1394
توما کانتمپره‌ای
توما کانتمپره‌ای از خانواده‌ای اشرافی معروف به دو مونت یا دو مون برخاسته است؛ این خانواده در هلنگ‌هم (بلینگن کنونی) نزدیک لئو-سن‌پیئر اقامت داشت،...
سه‌شنبه، 6 بهمن 1394
تورگو، آن روبر ژاک
تورگو، نامورترین فرد خاندان برجسته‌ی تورگو، سومین پسر میشل اتیئن تورگو بود؛ پدرش شهردار پاریس، شهر ساز و تهیه کننده‌ی نقشه‌ی مسّاحی پاریس مشهور...
دوشنبه، 5 بهمن 1394
انتقاد فخر الدین رازی و دفاع نصیرالدین طوسی
هم فخرالدین رازی (متوفی 606ق) وهم نصیرالدین طوسی (متوفی 672ق) شرح‌هایی بر کتاب الاشارات و التنبیهات ابن سینا نوشته اند.رازی، که متکلمی اشعری...
پنجشنبه، 1 بهمن 1394
نظریه‌ی خواجه نصیرالدین در مؤلَّفات تقییدی و اِخباری
این مقاله بر آن است که نظر خواجه نصیر را درباره‌ی ویژگی‌های مؤلَّفات تقییدی و خبری عرضه کند. خواجه برای عرضه کردن این ویژگی‌ها ابتدا تألیفات...
پنجشنبه، 1 بهمن 1394
خواجه نصیرالدین طوسی، اسماعیلیه، و فلسفه‌ی اشراق
هر پژوهشگری که طالب شناخت زندگی و اندیشه‌های خواجه نصیرالدین طوسی است، در مرحله‌ای که بیشتر خواهان شناخت خود اوست تا دستاوردهای علمی اش، و نیز...
چهارشنبه، 30 دی 1394
مثلث اخلاقی خواجه‌ی جهان
گزاف نیست اگر گفته شود که در تاریخ فرهنگ ایران، در سده‌های میانه‌ی هجری حریری از تفکر عرفانی (صوفیانه) بر سرتاسر حیات فرهنگی گسترانیده شده است،...
چهارشنبه، 30 دی 1394
ردیه‌ی فخر الدین رازی بر برهان ابن سینا در خصوص وحدت خداوند
به نظر می‌رسد که یکی از اغراض اصلی ابن سینا در ضمن ضبط و ربط بخشیدن به حوزه‌ی مابعدالطبیعه، تطهیر ما بعدالطبیعه از عناصر و ارکان غیر ما بعدالطبیعی...
دوشنبه، 28 دی 1394
عرفان در برابر فلسفه در قرون نخستین اسلام
سخن از «عرفان در برابر فلسفه» در متن تمدن اسلامی معنایی بسیار متفاوت از آن چیزی دارد که غرب از آن حکایت داشته است. در غرب بسیاری از فیلسوفان،...
دوشنبه، 28 دی 1394
همه چیز را با چشم خدا دیدن
تصوف و وعده‌اش به گشودن راهی به حقیقت غایی معنوی، اندیشه‌ی طوسی را طیّ دو دهه‌ی پایانی عمرش، یعنی پس از جدایی از جامعه‌ی نزاری اسماعیلی بیشتر...
دوشنبه، 28 دی 1394
مبانی وجودشناختی انسان‌شناسی صدرالمتألهین
در این مقاله تأثیر مهمترین مبانی فلسفی صدرالمتألهین در مباحث انسان‌شناسی او مورد بررسی قرارگرفته است. به این منظور شش مبنای فلسفی که ملاصدرا...
شنبه، 26 دی 1394
پیوند عالم ذر و مثل افلاطونی
بنابر آیه‌ی 172 سوره‌ی اعراف- معروف به آیه‌ی میثاق- بشر قبل از حضور در عالم دنیا در موطنی مجرد و بسیط و سراسر شهودی، شاهد حقایق نابی بوده است...
شنبه، 26 دی 1394
تنسیق برهان صدیقین
برهان صدیقین نام گونه‌یی از برهان است که در آن حدّ وسط، موجود مطلق یا اصل واقعیت است. علامه طباطبایی تقریری خاص از این برهان دارند که بگونه‌های...
شنبه، 26 دی 1394
آیا آثار هنری در ذهن وجود دارند؟
اگر نباید آثار هنری را با موجودیت مادی [یا فیزیکی] آنها یکی بدانیم، پس آیا باید آنها را موجودات ذهنی بدانیم؟ بندتو کروچه و آر. جی. کالینگوود...
شنبه، 26 دی 1394
پرسش از مفهوم اصالتِ یک قطعه‌ی موسیقی
مسائل مربوط به هستی‌شناسی هنر مسائلی نیستند که فقط برای فیلسوفان مطرح باشند. آنها به مسائل عملی و عینی درباره‌ی اینکه آثار مورد نظر چگونه باید...
شنبه، 26 دی 1394
مقدمه‌ای بر هستی‌شناسی هنر
ممکن است برداشتهای مختلفی از سؤال «هنر چیست؟» وجود داشته باشد. در جستار حاضر به مسائل مربوط به هستی‌شناسی هنر می‌پردازیم: «آثار هنری چگونه، و...
شنبه، 26 دی 1394
ویژگیهای زیباشناختی و غیرزیباشناختی هنر
واژگان زیباشناسی بسیار غنی هستند و، به گفته فرانک سیبلی، «تقریباً تنوع بی‌انتهایی» دارد. مثلاً می‌گوییم: "این شعر بافت محکمی دارد یا بسیار تکان...
شنبه، 26 دی 1394
ویژگیهای «فرانمودی» هنر و اثر هنری
نوعی ویژگی زیباشناختی وجود دارد که گویی با احساسات ارتباطی قوی و مستقیم دارد. یک قطعه موسیقی را می‌توان غمگین یا شاد توصیف کرد. آیا دلیلش این...
شنبه، 26 دی 1394
برآمدن فرم گرایی در هنر
یکی از دلایل به چالش طلبیده شدن جایگاه رفیع زیبایی در هنر، شناخت ویژگیهای دیگری مانند عظمت یا والایی بوده است. ویژگی دیگری که در روزگاران اخیر...
شنبه، 26 دی 1394
مهجور ماندن دلالت التزام نزد منطق‌دانان مسلمان
مسئله‌ی مهجوریت دلالت التزام را برای نخستین بار ابن سینا مطرح کرد و منطقدانان پس از وی آن را به منزله‌ی یک مسئله‌ی منطقی مدون کردند و در نتیجه...
شنبه، 26 دی 1394