بررسی شبهه منون در باب عدم امکان تعلیم و تعلّم
گفته شده دانشمندی به نام «منون» که با سقراط در باب عدم امکانِ تعلیم و تعلّم سخن می‌گفت به او چنین گفت: کسی که طالب علمی هست یا طالب چیزی است...
پنجشنبه، 12 آذر 1394
بازگشت استقراء تامّ به قیاس
مطلب این است که اگر یقینی بودن را وصف برهان بدانیم، در مورد استقراءِ تامّ که مفید یقین است چه باید بگوییم؟ به عبارت دیگر وصف یقینی اعمّ از برهان...
پنجشنبه، 12 آذر 1394
انسان شناسی كارل ماركس (1)
كارل ماركس همانند داروین یكی از بزرگ‌ترین شكل دهندگان اندیشه‌ی نوین به شمار می‌رود. در حالی كه داروین یك دانشمند بود، ماركس بیشتر با رخدادهای...
پنجشنبه، 12 آذر 1394
انسان شناسی كارل ماركس (2)
ماركس به این نتیجه رسید كه برای آنكه بتوان تاریخ را ساخت، پیش از هر چیزی آدمی باید در موقعیتی باشد كه بتواند زندگی كند. یعنی نیازهای اولیه‌اش...
پنجشنبه، 12 آذر 1394
انسان شناسی در آثار ایمانوئل كانت
چنانچه از مردم خواسته شود فیلسوفی را كه بیش از همه، مظهر دوران روشنگریِ اروپایی است نام ببرند، احتمالاً ایمانوئل كانت برگزیده خواهد شد. با وجود...
پنجشنبه، 12 آذر 1394
انسان شناسی دیوید هیوم (2)
هیوم معتقد بود كه عقل، ما را صرفاً به تشخیص روابط بین اشیا رهنمون می‌شود، در حالی كه امیال‌مان ما را به عمل ترغیب می‌كند. او در جمله‌ای به یاد...
پنجشنبه، 12 آذر 1394
انسان شناسی دیوید هیوم (1)
دیوید هیوم در سال 1711م. در ادینبورگ [= ادینبورو، واقع در اسكاتلند] متولد شد و فقط چند هفته بعد از اعلام استقلال امریكا در سال 1776 دار فانی...
پنجشنبه، 12 آذر 1394
دیدگاه‌های جان لاك درباره‌ی انسان و ماهیت او (1)
همان طور كه هابز تحت تأثیر جنگ داخلی انگلستان بود، جان لاك عمیقاً درگیر عواقب آن بود. او در سامرست به دنیا آمد، جایی كه با بریستول، دومین شهر...
پنجشنبه، 12 آذر 1394
دیدگاه‌های جان لاك درباره‌ی انسان و ماهیت او (2)
تأكید لاك بر اهمیت تجربه در شناخت ما این پرسش را پیش می‌آورد كه آیا حدّ و حدودی برای آنچه انسان می‌تواند تجربه كند، وجود دارد؟ آیا چنین فلسفه‌ای...
پنجشنبه، 12 آذر 1394
انسان شناسی چارلز داروین
كانت فیلسوف فلاسفه بود، تأثیر او بر روی فلسفه‌ی حرفه‌ای هنوز احساس می‌شود. از طرف دیگر چارلز داروین ابداً ادعای فیلسوف بودن نكرد. او در سال 1809...
پنجشنبه، 12 آذر 1394
قضایای تحلیلی و ترکیبی «کانت»
ممکن است قضایای تحلیلی و ترکیبی (یا تألیفی) را به این صورت تعریف کرد که مراد از قضیه‌ی تحلیلی قضیه‌ای است که در آن محمول از بطن موضوع استنباط...
سه‌شنبه، 10 آذر 1394
جایگاه مبحث سؤال و اقسام آن
وقتی امری بر ما مجهول است و ما بر آنیم که بدان معرفت پیدا کنیم «سؤال» طرح می‌کنیم. سؤال به معنای طلب است و متعلِّق طلب را مطلب گویند. از آنجا...
سه‌شنبه، 10 آذر 1394
وجود محمولی و وجود رابط
در کتب منطقی، فلسفی، اصولی وحتی ادبی با بحث‌هایی تحت عناوین: قضیه‌ی ثنائیه و ثلاثیه، قضایای تحلیلی و ترکیبی، هلیات بسیطه و مرکبه، جعل بسیط و...
سه‌شنبه، 10 آذر 1394
ترتیب صناعات خمس
هر ترتیبی همانند تقسیم، براساس ملاک خاصّی استوار است و با تغییر ملاک، ترتیب و تقسیم دگرگون می‌شوند. در ترتیب صناعات نیز ممکن است ملاکات مختلفی...
سه‌شنبه، 10 آذر 1394
تحقیقی در «وهم» و «واهمه»
«وهم» در منطق گاهی به معنای حالتی نفسانی در مقابل «ظنّ» به کار می‌رود، مثلاً گفته می‌شود: اگر به امری 80% ظن داشته باشیم، در مقابل به نقیض آن،...
سه‌شنبه، 10 آذر 1394
آیات قرآن مربوط به رابطه‌ی ظهوری جهان با خدا
این نوشته شامل آیاتی است که مدلول آنها ظهور (نه علّیت) تشکیکی حق در جهان است. جهان هستی دست کم دو نوع دلالت نسبت به خداوند دارد، در نوع اول،...
يکشنبه، 8 آذر 1394
انسان از منظرِ توماس‌ هابز
جهان توماس‌ هابز با جهان توماس آكوینی [=آكوئیناس] تفاوتی چشمگیر دارد. نهضت اصلاح دینی با كشمكش‌های مدامِ كاتولیك‌ها و پروتستان‌ها موجب تأكید...
يکشنبه، 8 آذر 1394
دیدگاه‌های ارسطو درباره‌ی انسان و تعریف او (2)
ارسطو معتقد بود كه بردگان و حیوانات بالطبع برای تشكیل یك دولتشهر شایسته نیستند، زیرا آنها از قدرت انتخاب آزاد و عقلانی برخوردار نیستند. برخی...
يکشنبه، 8 آذر 1394
دیدگاه‌های توماس آكوئینی درباره‌ی چیستی انسان
یك قدیس مسیحی قرون وسطایی، بلاواسطه پس از افلاطون و ارسطو، احتمالاً شخصیتی غریب برای بحث به نظر می‌رسد. قدیس توماس آكوینی [= آكویناس/ اكوئیناس]...
يکشنبه، 8 آذر 1394
دیدگاه‌های ارسطو درباره‌ی انسان و تعریف او (1)
جهان افلاطون، جهان ارسطو هم بود. ارسطو كه در سال 384ق م، زاده شد در آكادمی، [همان] درسگاهِ فلسفه‌ای كه افلاطون در آتن بنیان نهاد، شاگرد افلاطون...
يکشنبه، 8 آذر 1394