شعر و حقیقت
سولون شاعران را متهم میکرد که حقیقت را نمی گویند و از خودشان چیزی را جعل میکنند و در نتیجه دروغ می‌گویند.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
زیباشناسی شاعران دوران باستان
ویژگی کلی اندیشه‌های هومر درباره شعر اینست که در آن نشانه‌ای از حضور یک درک هنری خود سامان و مستقل وجود ندارد.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
زیباشناسی دوره کلاسیک (قسمت اول)
با آغاز قرن پنجم، فرهنگ یونانی در دو جهت توسعه یافت، یکی از آنها توسط دریسیها و دیگری توسط أیونیها تداوم پیدا کرد.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
زیباشناسی دوره کلاسیک (قسمت دوم)
هنر، ادبیات و فرهنگ عصر پریکلس (و حتی هنر تمام قرن‌های پنجم و چهارم پیش از میلاد) به هر دو معنا کلاسیک بودند.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
دلربایی و جذابیت شعر دوران باستان
کسی را تصور کنید که در دل و روحش زخم و غمی تازه دارد. اگر یک شاعر یا آوازخوان.. شکوه انسان‌های گذشته و خدایان مقدس را برای او بسراید.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
تقسیم بندی هنرهای یونانی
به عقیده یونانیان، طبیعی‌ترین تقسیم هنر براساس اینکه مستلزم تلاش و کوشش فیزیکی باشد یا نه، تقسیم آن به هنر آزاد و برده‌وار (غیرآزاد) است.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
پیش فرض‌های رایج زیباشناختی در میان یونانیان
در پایان دوره باستان، یونانی‌ها هنری بزرگ و باشکوه را آفریدند اما هیچ نظریه ای درباره هنر مطرح نکردند، یا دست کم به صورت مکتوب به دست ما نرسیده...
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
ادبیات در دوره کلاسیک (قسمت اول)
اظهارات جامع تر درباره زیباشناسی را میتوان در آثار اپیخارموس یافت، که نمایانگر اصلی واقع گرایی سیسیلی و درام غیرآئینی است.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
ادبیات در دوره کلاسیک (قسمت دوم)
فلسفه نقش بارز شعر را در زندگی روشنفکری عهده دار شد. مسائل اساسی حیات انسانی که علتی برای خلق تراژدی گشتند، اکنون علتی برای فراموشی آن بودند.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
ویژگی عمومی شعر یونانیان باستان
نیایش‌ها و شعرها بیشتر به منظور قرائت در مراسم سروده می‌شدند، نه برای قرائت فردی و شخصی.
سه‌شنبه، 12 فروردين 1399
ویژگی اصلی و نظام هنری یونان
تئوری نخستین هنر، مبتنی بر این هنر بیانگر اولیه بود. یونانیان باستان شعر و موسیقی را از لحاظ بیانگری و عاطفی تفسیر میکردند.
سه‌شنبه، 12 فروردين 1399
همزیستی موسیقی با آیین‌ها
موسیقی یونان باستان ارتباط نزدیکی با شعر داشت، درست همانگونه که همه اشعار خوانده و سروده می‌شدند.
سه‌شنبه، 12 فروردين 1399
نقش شرایط اجتماعی و باورهای دینی در زیبا شناسی
جامعه یونانی مرفه، ثروتمند و تا حدودی صنعتی و دارای نظامی دموکراتیک بود، گرچه بر برده داری که در قرن‌های هفتم و ششم پیش از میلاد شکل گرفت، تکیه...
سه‌شنبه، 12 فروردين 1399
منشأ تاریخ زیباشناختی
زیباشناسی قدیم تا حدود زیادی نتیجه کار یونانیان بود و ابتدائا دستاورد انحصاری آنان. اما بعدها ملت‌های دیگر نیز در آن شریک شدند.
سه‌شنبه، 12 فروردين 1399
زیباشناسی قدیم
فرهنگ یونانی با سرعتی شگفت انگیز و با شکوه تمام توسعه یافت. این تکامل دست کم تا حدودی براساس وجود شرائط طبیعی مساعد و مطلوب در سرزمینهایی که...
سه‌شنبه، 12 فروردين 1399
زیباشناسی عینی و ذهنی
مطالعه زیباشناسی در امتداد خطوط گوناگونی به پیش می‌رود. هم نظریه زیبایی و هم نظریه هنر را شامل می‌شود، نظریة اشیاء زیباشناختی و تجربه زیباشناختی...
سه‌شنبه، 12 فروردين 1399
تاریخ تشریحی و تاریخ تبیینی زیباشناختی
تاکنون، مورخین در تاریخ‌های زیباشناسی خودشان را تقریبأ فقط به اندیشه‌های فیلسوفان زیباشناسان و نظریه های صریح محدود کرده‌اند.
سه‌شنبه، 12 فروردين 1399
تاریخ اندیشه‌های زیباشناختی و تاریخ اصطلاحات
در انتخاب موضوعات، تاریخ زیباشناسی نمی تواند با هیچ معیار خارجی، مثل یک اسم خاص یا حوزه خاصی از مطالعات، به جلو رود.
سه‌شنبه، 12 فروردين 1399
اصول زیباشناختی و تبیین زیباشناختی
زیباشناسی فلسفی و زیباشناسی خاص؛ معروف‌ترین نظریه‌های زیباشناختی ابتکار فیلسوفان بوده است
سه‌شنبه، 12 فروردين 1399
سمبل‌های زیبای سلتی و معانی آنها
در میان بسیاری از قبایلی که در غرب اروپا غالب بودند، سلت‌ها یکی از اقوامی بودند که گسترده‌ترین مناطق جغرافیایی را پوشش می‌دادند. آنها فرهنگ خوبی...
سه‌شنبه، 17 دی 1398