زرتشت نیچه چنین گفت
چنین گفت زرتشت نیچه را، که به شیوه یی شاعرانه و برانگیزاننده و به شکل حکایت نوشته شده است؛ عموماً چون اثری فلسفی نمی شناسند، چه رسد به آن که...
يکشنبه، 11 فروردين 1392
من سرنوشت هستم
ز دست خصلت تراژیک وجود نمی توان به طور نهایی خلاص شد. باید بکوشیم که دیدگاه تنگ فردیت ضعیف را پشت سر گذاریم، و خودآفرینی و خودویرانی جاودان زندگی...
شنبه، 10 فروردين 1392
نیچه و یونانیان
نوشته های آغازین نیچه (67-1871) عبارت اند از زایش تراژدی، تأملات نابهنگام، و دو رساله ی منتشر نشده ی دولت یونان (1871) و ستیزه ی هومر(1872).(1)...
شنبه، 10 فروردين 1392
درباره ی تراژدی- کمدی وجود
دل مشغولی نیچه، پرسش مربوط به مقصود وجود است. او این پرسش را در زمینه یی بسیار ویژه طرح می کند: اگر، آن گونه که او باور داشت، خدا و تمام چیزهای...
جمعه، 9 فروردين 1392
دانشمند فرشته گون
فیلسوف فرانسوی ژاک ماریتَن(1973-1882) را شاید بتوان فروزه پیشتاز رُنسانسِ کاتولیکِ عصر کنونی خواند. او شاگرد برگسون و به مرام کاتولیک رُم گرویده...
جمعه، 9 فروردين 1392
الهیات پس از نیچه
دیتریش بون هوفر(45-1906)، تئولوگ جوان آلمانی که توسط ناتزی ها به زندان افتاد و به قتل رسید، هم از بارت انتقاد می کرد و هم از بولتمان؛ ولی او...
جمعه، 9 فروردين 1392
انجیل و اسطوره
بعد از بارت، رودُلف بولتمان(1976-1884) شاید مشهورترین متأله پروتستان در دوره پس از جنگ جهانی اولی اروپا بود. با اینکه سنش دو سال بیشتر از بارت...
جمعه، 9 فروردين 1392
کلام خدا و کلام انسان
کارل بارت (1968-1886)؛ واعظ و متأله سویسی، رهبر جنبش توانمند«neo-orthodox » در پروتستانیسم معاصر است. بارت عهده دار کرسی تئولوژی در سه دانشگاه...
جمعه، 9 فروردين 1392
تحول خلاّق
هانری برگسون، سال تولد 1859(سال مرگ 1941)، یکی از فیلسوفان عمده تحول بود. ولی از آنجایی که پرورش یافته مکتب فلسفه «معنویت گرایانهspiritual »...
پنجشنبه، 8 فروردين 1392
واکنش علیه پوزیتیویسم
در کتابی که قطعات فشرده زیر از آن انتخاب شده، فیلسوف فرانسوی آلفرد فوئیّه(1912-1838) به گونه تحسین برانگیزی جوّ حاکم بر اواخر قرن نوزدهم، مخصوصاً...
پنجشنبه، 8 فروردين 1392
آینده ی علم
به سال 1845 ارنست رُنان (92-1823) مدرسه مذهبی سن سولپیس St. Sulpice در پاریس را ناگهان ترک کرده، و به قول خودش، مذهب کاتولیک را کنار نهاد و به...
پنجشنبه، 8 فروردين 1392
مرگ خدا
فیلسوف آلمانی فریدریش نیچه (1900- 1844) بهتر از هر کسی در میان همعصرانش تغییرات عمده ای که ذهن اروپایی را در اواخر قرن نوزدهم جَولانگه خود ساخته...
چهارشنبه، 7 فروردين 1392
چرا باید اخلاقی باشیم؟
سِر لسلی استفِن (1904-1832) یکی از اَگنوستیکهای بزرگ عصر ویکتوریا در انگلستان بود، و اگنوستیسیزم agnosticism وی[گرایش ناعرفانیش] او را بر آن...
چهارشنبه، 7 فروردين 1392
راز جهان
اِرنست هائِکِل (1919- 1834)، بیولوژیست و عهده دار سِمت استادی در دانشگاه ینا Jena، برای اشاعه داروینیسم در آلمان همان اندازه تلاش کرده است که...
چهارشنبه، 7 فروردين 1392
بیگانگی از هگل
دو مطلب زیرین از کارل مارکس (83- 1818) است که آنها را در جوانی نوشته است. اندیشه هایی که در آنها گنجانده شده اند، اما، شالوده نظام دوره پختگی...
سه‌شنبه، 6 فروردين 1392
فلسفه ی پوزیتیو
بازیل ویلایBasil Willey درباره جامعه شناسی فرانسوی اُگوست کُنت (1857-1798) می گوید او «به یک معنی، تلخیصی است از قرن نوزدهم.» «کُنت را می توان...
دوشنبه، 5 فروردين 1392
خویشتن یاری
«کلام حق یا مژده خوش به موجب اسمایلز»، که بینشی است دلگرم کننده و خوش، و در کتاب خویشتن-یاری(1859) ابراز شده است، در اروپا و همچنین در خارج،...
دوشنبه، 5 فروردين 1392
ارتباط فلسفه و طب در فلسفه مشاء
«طب»، آنچنان که ابوعلی سینا در آغاز قانون گفته است، «شاخه ای از معرفت است که در حالتهای تندرستی و بیماری در تن آدمی نظر می کند، و غرض از آن این...
يکشنبه، 4 فروردين 1392
درباره ی طبیعت و هنر
فردریک ویلهلم فون شلینگ(1854-1775)«فیلسوف مکتب رمانتیسم» خوانده شده است. در اصل، او این شهرت را به یمن کتاب فلسفه طبیعت خود کسب نموده، کتابی...
يکشنبه، 4 فروردين 1392
عصیانگری رومانتیک
ویلیام بلیک(*)(1827-1757)، هر چند به گرگی تنها می مانست مع هذا عصیانگری های نوع رمانتیک، علیه عصر روشن اندیشی، در کارهایش کاملاً مشهود است. او...
يکشنبه، 4 فروردين 1392