زیبایی از دیدگاه علمی و فلسفی (4)
1 نظم در هستی: این آرمان اعلاست که از آغاز تاریخ معرفت بشری تاکنون، کاروان های انبوهی از دانشمندان و حکما را برای کشف قوانینی که از نظم عالم...
چهارشنبه، 11 ارديبهشت 1392
زیبایی از دیدگاه علمی و فلسفی (2)
این بحث را می توان یکی ازاساسی ترین مباحث مربوط به زیباشناسی به حساب آورد. این بحث چنین مطرح می شود: آیا زیبایی حقیقتی است یک قطبی یا حقیقتی...
چهارشنبه، 11 ارديبهشت 1392
زیبایی از دیدگاه علمی و فلسفی (3)
در آغاز مباحث زیبایی، برای تفکیک این مفهوم از مفاهیمی که غالباً با همدیگر مخلوط می شوند، یک توضیح ساده و ابتدایی را مطرح کرده ایم. اکنون به مباحثی...
چهارشنبه، 11 ارديبهشت 1392
زیبایی از دیدگاه علمی و فلسفی (1)
برای ورود به مباحث زیبایی از دیدگاه علمی و فلسفی، مقدمه ای را در توضیح چهار موضوع مهم که اختلاط آن ها با زیبایی موجب اشتباهاتی در مباحث زیبا...
چهارشنبه، 11 ارديبهشت 1392
خلاقیت چیست و روش های شکوفایی استعدادها کدامند؟
از زمان افلاطون به این طرف، نظریات مختلفی درباره ی سازندگی که گروه سوم از هنرمندان دارا می باشند، ابراز شده است. دکتر لورنس هترر مقداری از مهم...
چهارشنبه، 11 ارديبهشت 1392
آیا اسلام هنر را محدود کرده است؟
آیا برنامه ریزی های آموزشی باید به نیازهای فرد عنایت داشته باشد یا جامعه؟ آیا مرزی بین فرد و اجتماع از نظر انسان شناسی و جامعه شناسی که دارای...
چهارشنبه، 11 ارديبهشت 1392
یونان گرایی یا هلنیسم
«سپاهان نا تراشیده ی مقدونیه به رهبری فیلیپ و اسکندر بر یونان مسلط شدند و سپس رومیان فراتاختند و یونان را به صورت یکی از استانها ی روم درآوردند.»
چهارشنبه، 4 ارديبهشت 1392
اثبات عقلی کامل مطلق و نقد و بررسی بعضی از ادلة ناکافی
در فلسفه اسلامی ابتدا واجب الوجود اثبات می‌گردد و پس از آن به یکی از احکام کلی آن پرداخته می شود که واجب الوجود بالذات واجب الوجود من جمیع الجهات...
سه‌شنبه، 3 ارديبهشت 1392
بررسی تطبیقی اعتباریات در رساله های منطقی علامه طباطبایی
ظریه ادراکات اعتباری از تولیدات فلسفه اسلامی در روزگار ما به شمار می‌آید. که چگونگی پیدایش، انقسامات و تأثیر اعتباریات در جهان خارج را تحلیل...
سه‌شنبه، 3 ارديبهشت 1392
تفسیر علیت به تشأون در فلسفه صدرایی
رابطۀ بین واجب و ممکنات یا ربط علّی و معلولی در نظام وجودی صدرایی، دو گونه بررسی می‌شود؛ صدرا ابتدا با اثبات اصالت وجود، به توجیه این رابطه در...
سه‌شنبه، 3 ارديبهشت 1392
خلود نفس از دیدگاه ابن سینا
نفس با تعلق خود به بدن و به کارگیری آن تا حدی به کمال می‌رسد؛ ولی همراهی آن دو همیشگی نیست؛ چرا که ماده همیشه در تغییر (کون و فساد) است و نفسِ...
سه‌شنبه، 3 ارديبهشت 1392
فلسفه های مضاف؟
فلسفه در آغاز نامی عام برای همه دانش ها بوده است. پس از دوران قرون وسطی غربیان به بخش طبیعیات فلسفه توجه ویژه نمودند و عالمان علوم طبیعی از عالمان...
سه‌شنبه، 3 ارديبهشت 1392
انکار شوخ طبعی در تفکر غرب
اشاره: جان موریل در این مقاله به انکار شوخ طبعی در تفکر غربی پرداخته و در همین خصوص، به سه مخالفت با شوخ طبعی در تفکر غربی اشاره می کند. این...
يکشنبه، 1 ارديبهشت 1392
اهمیت آثار فلسفی فارسی در سنت فلسفه اسلامی
اشاره: نوشتار پیش رو ترجمه مقاله ای است از دکتر سید حسین نصر که در یکی از مجموعه مقالات ایشان، با نام سنت عقلی اسلامی در ایران، با ویراستاری...
يکشنبه، 1 ارديبهشت 1392
سیر مطالعه فلسفه اسلامی در غرب
اشاره: از دیرباز سنت عقلی اسلام در دوره های مختلف مورد توجه فیلسوفان و پژوهشگران غربی قرار گرفت. اما به علت نا آشنا بودن محققان غربی با زبان...
يکشنبه، 1 ارديبهشت 1392
کاستی های هستی و چیستی
اشاره: می دانیم که قاعده «اصالت وجود» یکی از مهم ترین نوآوریهای حکمت متعالیه به شمار می رود که با نادیده انگاشتن آن، تعالیم صدرایی نه به درستی...
يکشنبه، 1 ارديبهشت 1392
دو راه شناخت
دانشمندان منطق از دیرباز معارف بشری را به دو دسته بدیهی و نظری تقسیم کرده اند. بدیهیات معارفی هستند که از هرگونه استدلال و تلاش فکری بی نیاز...
شنبه، 31 فروردين 1392
اعتبار تجربه ی درونی
دانشمندان منطق از دیرباز تجربه درونی را یکی از طرق کسب معرفت دانسته و دستاوردهایش (وجدانیات) را از بدیهیات شمرده اند. برخی از فلاسفه نیز در موارد...
شنبه، 31 فروردين 1392
پیدایش روش
بشر برای شناخت جهان که از فطرت واقعگرا و کمالجوی وی نشأت گرفته، علاوه بر ارضای حس کنجکاوی، شناخت هر چه منطبقتر با واقعیتهای جهان را برای دستیابی...
شنبه، 31 فروردين 1392
انواع تحقیق
پژوهش علمی را می توان، از دیدگاههای مختلف و با معیارهای گوناگون، تقسیم کرد؛ نظیر تقسیم بر حسب موضوع مورد بررسی، تقسیم بر حسب انگیزه های تحقیق...
شنبه، 31 فروردين 1392