اخلاق مبتنی بر سعادت نیست!
خودمحوري اخلاقي بر نتايج اعمال براي سعادت شخصي ما تأكيد مي ورزد. تأكيد نظريه ي فرمان الهي بر حجيت خداوند و سر نهادن به اراده ي اوست. نظريه ي...
دوشنبه، 17 شهريور 1393
جاذبه ي نتيجه گرايي
حال بياييم اين سؤال را طرح كنيم كه چه چيزي در نتيجه گرايي بسيار جذاب است؟ به نظر من، آن چيز اين انديشه ي نسبتاً ساده است كه ترجيح دادن وضعي بدتر...
دوشنبه، 17 شهريور 1393
اخلاق مبتني بر قانون طبيعي
عقل سليم به سادگي بين چيزهايي كه در طبيعت وجود دارد و چيزهايي كه در طبيعت پيدا نمي شود فرق مي گذارد. درخت، صخره، خرگوش و سنجاب در طبيعت وجود...
يکشنبه، 16 شهريور 1393
آيا خداوند به عملي غيراخلاقي دستور مي دهد؟
فرض كنيد خدايي وجود دارد كه خير مطلق، داناي مطلق و قادر مطلق است، و شما را دوست مي دارد و نيكوترين چيز را براي شما مي خواهد، و آن را بر شما معلوم...
يکشنبه، 16 شهريور 1393
فضيلت و سعادت
قدما علاوه بر طرح اين سؤال كه فضيلت چيست، و چگونه به دست مي آيد، اين را هم مي پرسيدند كه آيا فضيلت سودمند است. منظور آن ها اين بود كه « آيا فضيلت،...
يکشنبه، 16 شهريور 1393
آيا تنها بايد خير خود را بجوييم؟
بنابراين، بايد راه هاي رسيدن به سعادت يا خوشي را بررسي كنيم؛ زيرا اگر از سعادت محظوظ باشيم، همه چيز خواهيم داشت، ولي اگر از آن بي نصيب باشيم،...
يکشنبه، 16 شهريور 1393
فضيلت در فلسفه ي ارسطو
ارسطو مانند افلاطون، به عالم بر حسب غايات، مقاصد يا وظايف و نقش ها نظر مي كند. در طبيعت، غايت دانه ي بلوط اين است كه درخت بلوط شود. در عالم انساني،...
جمعه، 14 شهريور 1393
فضيلت در فلسفه ي افلاطون
كسي را كه فوق العاده تحسين مي كنيد در نظر آوريد-شخصي زنده يا شخصيتي تاريخي، داستاني يا سينمايي. سپس از خودتان بپرسيد چه چيزي در او تحسين شما...
جمعه، 14 شهريور 1393
چرا بايد اخلاق بخوانيم؟
در هر تجربه اي و در هر چيزي، آنچه در بدو امر به ديده ي ما مي آيد خير است. اگر مي خواهي چيزي يكسره بي اهميت شود، در گفتار آدمي بي ربط و مناسبت...
جمعه، 14 شهريور 1393
نسبت خير و درستي
آن چيزي كه نظريه ي اخلاق خوانده مي شود هيچ نيست الاّ طرح آگاهانه تر و منظم تر پرسشي كه ذهن هر كسي را كه در مواجهه با تعارض و ترديد اخلاقي چاره...
جمعه، 14 شهريور 1393
کانت؛ نیت و هدف انسان در عمل اخلاقی
در فلسفه‌ی اخلاق کانت وقتی از بحث تکلیف سخن به میان می آید، نتیجه خود به خود رنگ می بازد. کانت وقتی که اخلاق را متکی به درون افراد می داند؛یقیناً...
سه‌شنبه، 10 تير 1393
آیا اصلاح ژنتیکی نوزادان اخلاقی است؟
در حالی که هدف از ساختن نوزادان ترا ریخته از بین بردن خطرات بالقوه‌ای بود که سلامت نوزادان را تهدید می‌کرد، اما با پیش رفت این فناوری مسائل اخلاقی...
شنبه، 31 خرداد 1393
وجدان اخلاقی در تفکر کانت
وجدان یکی از از اساسی ترین عناصر درونی وجود انسان است که کانت اخلاق را بر آن بنا میکند. انسان بهره مند از عقلانیت، نمی تواند وجدان نداشته باشد....
چهارشنبه، 28 خرداد 1393
مقایسه انسان شناسی اخلاقی از نظر کانت و علامه طباطبایی
ارتباط بین انسان شناسی و اخلاق از جمله مباحثی است که کمتر اندیشمندی در حوزه‌ی اخلاق به آن پرداخته یا دست کم، به صورت روشن در باب آن سخن گفته...
چهارشنبه، 28 خرداد 1393
مبادی انسان شناسی اخلاقی در اندیشه‌ی کانت
در اندیشه‌ی کانت به عنوان اندیشمندی که شاید اولین بار انسان را به صورت منسجم و نظام مند، محور بحث قرار داده است؛ همه چیز با انسان معنا پیدا می‌کند....
چهارشنبه، 28 خرداد 1393
مبادی نظری علامه طباطبایی در اخلاق
علامه طباطبایی از قلیل اندیشمندانی است که توجه ویژه ای به فلسفه‌ی اخلاق داشته و آراء بسیار بدیعی هم از خود داشته است. جهت فهم دقیق اندیشه‌ی اخلاقی...
چهارشنبه، 28 خرداد 1393
تلازم حق و تکلیف
مسئله «حق» یکی از مباحث مهم و جاری در حوزه اندیشه‌های سیاسی، حقوقی و اخلاقی امروز است؛ تا آنجا که عصر حاضر را «عصر حق» نامیده‌اند. انسان امروز...
دوشنبه، 28 اسفند 1391
اصل مسئولیت اخلاقی
یکی از مفاهیم بنیادی نظام اخلاقی که از دیرباز مورد توجه بوده است اصل مسؤولیت اخلاقی است. فیلسوفان اخلاق، همواره در صدد بوده اند تا معنای این...
شنبه، 19 اسفند 1391
الزام اخلاقی و حقوقی
مسأله ارتباط اخلاق و حقوق از جمله موضوعات مهم فلسفه حقوق و فلسفه اخلاق است. حقوق و اخلاق علاوه بر اینکه دارای کارکرد اجتماعی یکسانی هستند و معیارهایی...
جمعه، 18 اسفند 1391
معنا و چیستی اخلاق
واژه اخلاق بر وزن افعال، جمع خُلُق(بر وزن افق) یا خُلق( بر وزن قفل) می باشد که به معنای خلیقه یعنی طبیعت انسان یا به معنای سجیه و خوی، سیرت و...
پنجشنبه، 17 اسفند 1391