غايت حكومت در كتاب و سنت(2)
يكي ازاهداف مهم حكومت اسلامي، انجام اصلاح همه ابعاد اجتماعي است. برحاكم ديني لازم است كه پس از استقرار حكومت، در اصلاح ساختار بكوشد و هرگونه...
پنجشنبه، 5 آبان 1390
غايت حكومت در كتاب و سنت(1)
ديدگاه اسلام درباره غايت و رسالت حكومت، از موضوع هاي مهمي است كه دغدغه بسياري از متفكران مي باشد. اينكه آيا دين افزون بر رهيافت هاي فردي به ابعاد...
پنجشنبه، 5 آبان 1390
ولایت، رمز پیشرفت جامعه مؤمنین
بر اساس ولایت حقه، مبنای مرزبندی جوامع بشری، سه دسته، متقین و کفار و منافقین یا با نگاه دیگری، منعم علیهم و مغضوبین و ضالین­اند. مدار حق، بر...
شنبه، 23 مهر 1390
اهداف و وظايف حكومت ديني (4)
گر چه اسلام مي پذيرد كه امنيت قوام بخش همه فعاليت هاي اجتماعي است، اما امنيت همراه با عدالت مطلوب و مقصود حكومت ديني است. دوام حكومت و پايداري...
چهارشنبه، 6 مهر 1390
اهداف و وظايف حكومت ديني (5)
از ديگر اهداف حكومت ديني تعليم و تربيت است. «و يزكيهم و يعلمهم الكتاب و الحكمه». (جمعه: 2). آموزش و گسترش معارف ديني و علومي كه جامعه بدان نيازمند...
چهارشنبه، 6 مهر 1390
اهداف و وظايف حكومت ديني (1)
بحث اهداف حكومت از مباحث مهم فلسفه سياسي است. در اين نوشتار، پس از تعيين مفهوم حكومت ديني، به مهمترين ديدگاه در باب اهداف حكومت، اشاره شده است....
چهارشنبه، 6 مهر 1390
اهداف و وظايف حكومت ديني (2)
در مقابل ديدگاه سنتي و كلاسيك، در دوره مدرن، ديدگاه هاي ديگري در اين موضوع پديد آمد. در ميان نظريه پردازان سياسي غرب، بعد از عصر نوزايي، دو نظريه...
چهارشنبه، 6 مهر 1390
اهداف و وظايف حكومت ديني (3)
نظام هاي سياسي و مكاتب گوناگون از اين جهت كه چه جايگاهي براي حكومت قايل اند و چه اهداف و وظايفي براي حكومت در نظر مي گيرند، از هم ديگر متمايز...
چهارشنبه، 6 مهر 1390
مورد شناسي تحريف انديشه در فلسفه سياسي معاصر (4)
رويكرد شاديا دروري مورد نقد جدي بسياري از نويسندگان غربي واقع شده است. البته در ايران هرچند تلاش هاي بسيار اندكي در دفاع از انديشه هاي اشتراوس...
چهارشنبه، 6 مهر 1390
مورد شناسي تحريف انديشه در فلسفه سياسي معاصر (3)
شاديا دروري محدوديت هايي را كه اشتراوس به خاطر نيل به سعادت براي آزادي مطلق انسان در نظر مي گيرد«انقياد بشر» مي داند. «اشتراوس معتقد به نظم طبيعي...
چهارشنبه، 6 مهر 1390
مورد شناسي تحريف انديشه در فلسفه سياسي معاصر (2)
شاديا دروري با مترادف دانستن نظريه «اسوتريسيزم»، (22) با پنهان كاري و دروغ، اشتراوس را مدافع دروغ و پنهان كاري در سياست مي داند. «لئو اشتراوس...
چهارشنبه، 6 مهر 1390
مورد شناسي تحريف انديشه در فلسفه سياسي معاصر (1)
در چند سال اخير، اكثر محافل خبري و تحليل سياسي جهان تقريباً به اتفاق اين ادعا را مطرح كرده اند كه «لئو اشترواس» پدر فكري نومحافظه گرايي است....
چهارشنبه، 6 مهر 1390
نشانواره هاي جمهوري اسلامي ايران (4)
حكومت به مثابه برترين سازمان اجتماعي نشانگر سه معنا، يعني عمل حكومت و رهبري، نظام سياسي، و ساختار مي باشد. (60) مسلمانان بر اين باورند كه حكومت...
چهارشنبه، 6 مهر 1390
نشانواره هاي جمهوري اسلامي ايران (2)
جمهوري اسلامي مدلي از حكومت است كه پس از انقلاب اسلامي در ايران حاكميت يافت. «اصطلاح جمهوري اسلامي» تركيبي از دو واژه «جمهوريت» و «اسلام» است....
چهارشنبه، 6 مهر 1390
نشانواره هاي جمهوري اسلامي ايران (3)
لازمه عقيده به نبوت، امامت و اهداف بعثت پيامبران، حاكميت پيامبر و معصومين عليهم السلام و در تداوم آن ولايت فقيه است. اجراي قانون در مورد ديگران،...
چهارشنبه، 6 مهر 1390
نشانواره هاي جمهوري اسلامي ايران (1)
شناخت جمهوري اسلامي ايران مستلزم تبيين شاخص هاي آن است. جمهوري اسلامي ايران مشابه هر نظام سياسي، داراي سه ساحت باور (فلسفه سياسي)، ساختار و رفتار...
چهارشنبه، 6 مهر 1390
اعلام عید فطر وظیفه حکومت یا مراجع؟
پیشوایان و رهبران دینی در جامعه اسلامی وظیفه هدایت و رهبری امّت اسلامی را برعهده دارند. هدایت مردم معمولاً با راهنمایی ها و اوامر و نواهی که...
سه‌شنبه، 5 مهر 1390
پيشرفت و وظايف دولت ديني (3)
از نظر اسلام ، دولت به مفهوم عام آن ، كه در رأس آن فقيه عالم ، عادل و مدبري قرار دارد ، بايد براي رسيدن به پيشرفت و توسعه اي پايدار ، عادلانه...
شنبه، 19 شهريور 1390
معنا و مقام دولت در قرآن كريم (3)
منظور از «سپهر سازماني» ، توجه دادن به اصول و ملاحظات ساختاريي است كه دولت ها در هر عصر و زمانه اي براي استقرار خويش تعريف مي كنند . آنچه در...
شنبه، 19 شهريور 1390
چرا جامعه اسلامي به ولايت نياز دارد؟
حضرت آيت‏اللّه‏ العظمی خامنه‏اى(مدظله العالی) معتقدند براى تشكيل حكومت اسلامى، به قدرت در جامعه نياز است و براى اينكه حكومت در داخل و خارج بتواند...
پنجشنبه، 17 شهريور 1390