تبيين رابطه موجود بين « كثرت شرايع » و « ابتلاء » (1)
كثرت گرايان با استناد به بخشى از آيه 48 سوره مائده « لكل جعلنا منكم شرعه و منهاجا » كه در آن از تعلق اراده الهى به كثرت اديان سخن مى گويد، سعى...
شنبه، 20 آذر 1389
تبيين رابطه موجود بين « كثرت شرايع » و « ابتلاء » (2)
چنانكه ديديم ديدگاه مفسّران ذيل بخش ميانى آيه، نشان دهنده آن بود كه آنها هر كدام به شكلى متفاوت از ديگرى ميان دو مفهوم «تكثر شرايع» و «امتحان»...
شنبه، 20 آذر 1389
تبيين رابطه موجود بين « كثرت شرايع » و « ابتلاء » (3)
آنچه تاكنون گفتيم، ممكن است پرسش‏هايى را در ذهن خواننده ايجاد نمايد كه ناگزيريم براى تكميل بحث و رفع ابهامات آنها را مطرح و مورد بررسى قرار دهيم. 1...
شنبه، 20 آذر 1389
بررسى و تحليلى گذرا ازكثرت گرايى دينى
كثرت گرايى يا پلوراليزم دينى از موضوعات كلامى نوظهورى است كه در مجامع فرهنگى به طور گسترده اى مطرح شده و مطالب متنوعى درباره آن به نگارش در آمده...
شنبه، 17 مهر 1389
پلورالیسم دینی در بوته نقد (4)
یکی از ویژگیهای بارز الهی، صفت هدایت اوست، که همه خلایق، بل تمامی موجودات را دربرمی‏گیرد: «ربُّنا الّذی أعطی کلّ شی‏ء خلقه ثمّ هدی»طه /50
يکشنبه، 3 مرداد 1389
پلورالیسم دینی در بوته نقد (2)
در قسمت اول هرآنچه آوردیم، طبق فرضیّه « پلورالیزم » تکثّرگرایی و تنوّع حقّ بود، که نسبیّت حق و باطل را می‏رساند ، ولی دکتر علی الوردی بغدادی...
يکشنبه، 3 مرداد 1389
پلورالیسم دینی در بوته نقد (3)
آیا حقّ و باطل، یک واقعیّت اصیل هستند، یا اعتباری و نسبی؟ امور اعتباری دو گونه‏اند: اعتباری محض و اعتباری انتزاعی، که به منشأ انتزاع خود بستگی...
يکشنبه، 3 مرداد 1389
پلورالیسم دینی در بوته نقد (1)
«و انّ هذا صراطی مستقیما فاتبعوه ولاتتّبعوا السُبل فتفرّق بکم عن سبیله ذلکم وصّاکم به لعلّکم تتّقون»انعام/153 راه مستقیم به سوی حق صرفا شریعت...
يکشنبه، 3 مرداد 1389
پلوراليسم ( كثرت گرائي ) ديني pluralism
واژه پلورالیسم برگرفته از دو کلمه «plural» به معنای جمع و «ism» به معنای گرایش است، لذا این واژه در لغت به معنای جمع گرایی و کثرت گرایی است....
پنجشنبه، 27 خرداد 1389
جان هيک و کثرت گرايي ديني عرفاني
کثرت گرايي ديني يکي از مباحث مهمي است که نخست در متون فلسفه ي دين و الهيات مسيحي مطرح شد، اما چند سالي است که نظر برخي از مسلمانان نيز بدان معطوف...
سه‌شنبه، 4 خرداد 1389
پلوراليزم ديني (2)
در خصوص تفکر پلورا ليستي، دو مطلب را به شکل مسلم و متيقن، مي توان از آيات قرآن استنياط کرد: 1. نفي انحصارطلبي و تخطئه پيروان اديان ديگر به...
شنبه، 4 ارديبهشت 1389
پلوراليزم ديني(1)
پلوراليزم از جمله مباحث جديد کلامي در حوزه دين شناسي است که در سالهاي اخير در کشور ما نيز پيرامون آن ترجمه تعمق، نقد و حتي چالشهايي رخ داده است....
شنبه، 4 ارديبهشت 1389
نقدهايي بر پلوراليسم ديني
اگر عصري را که در آن زندگي مي کنيم، به خصوص دهه هاي اخير را، عصر بحران فرهنگي بناميم نام بدي را انتخاب نکرده ايم. در تاريخ تمدن بشر دوره هاي...
پنجشنبه، 26 فروردين 1389
انگيزه هاي رواني در پيدايش پلوراليسم ديني
در اين بحث ابتدا به بررسي انگيزه هاي عقلاني پيدايش پلوراليسم ديني بپردازيم و ببينيم صرف نظر از انگيزه هاي سياسي که احيانا ممکن است در پشت طرح...
پنجشنبه، 26 فروردين 1389
پاسخ به شبهات پلوراليسم ديني
يکي از انگيزه هاي طرح تفکر پلوراليسم و گرايش به آن، انگيزه ي رواني است که در ذهن بسياري از افراد و به خصوص جوانان مطرح مي شود. وقتي آنان مي بينند...
پنجشنبه، 26 فروردين 1389
پلوراليسم ديني و تأسيس دين واحد جهاني
سؤال اين است که چه مانعي دارد که بگوييم: مشترکاتي بين همه ي اديان وجود دارد. ما مي توانيم اين مشترکات را شناسايي کرده و با ايجاد نظامي در ميان...
پنجشنبه، 26 فروردين 1389
آيا همه اديان بر حقّند؟
در اين گفت‏وگو به بررسي پاسخ سؤالاتي در زمينه اثبات پلوراليسم ديني و قرائت‏هاي مختلف از دين از طريق اختلاف فتاوي پرداخته مي‏شود و با فرق نهادن...
سه‌شنبه، 4 اسفند 1388
نگاهى گذرا به پلوراليزم دينى از منظر سه حكيم الهى
در جهانى كه امروزه حيات فردى و اجتماعى خويش را در آن سپرى مى كنيم، چنان پيوندها و ارتباطات شدت يافته كه گويا همه انسانهاى موجود در جوامع متعدد،...
دوشنبه، 4 خرداد 1388
تحليل و نقد پلوراليسم دينى(قسمت هفتم)
گفته اند: مبناى ديگرى كه براى پلوراليسم دينى پيشنهاد شده ، مسئله خويشاوندى حقايق است : هيچ حقى با هيچ حق ديگرى بى مهر و ناسازگار نيست اين نكته...
شنبه، 12 ارديبهشت 1388
تحليل و نقد پلوراليسم دينى(قسمت ششم)
مبناى ديگرى كه پلوراليسم دينى بر اساس آن تبيين شده ، ناخالص ‍ دانستن امور عالم است ؛ يعنى : 1 - در عالم ممكنات ، هيچ چيز خالص يافت نمى شود،...
شنبه، 12 ارديبهشت 1388