آغاز سده ی بیستم و فلسفه معاصر
جنبه های زیر از مشخصات فلسفه در فاصله ی زمانی ربع اول سده ی بیستم به شمار می روند. نخست اینکه دوران شدیدترین فعالیت فلسفی است. تعداد قابل ملاحظه...
يکشنبه، 5 خرداد 1392
بحران در فلسفه معاصر
پایان سده ی نوزدهم و آغاز سده ی بیستم بر بحرانی ژرف در فلسفه گواهی می دهند. نشانه های آن، ظهور جنبشهای مخالف در برابر دو نیرومندترین موضع اندیشه...
يکشنبه، 5 خرداد 1392
پیدایش فلسفه ی معاصر
فلسفه ی نوین، یعنی اندیشه ی فلسفی فاصله ی زمانی سالهای 1600- 1900، خود از پیش به تاریخ تعلق داشته است. اما از آنجا که فلسفه ی معاصر، فلسفه ی...
يکشنبه، 5 خرداد 1392
فلسفه در عالم خیال
یکی از عوالم چهارگانه سهروردی (عالم انوار قاهر، عالم انوار مدبر، عالم مُثُل معلقه و عالم برزخ) (1) عالم مُثُل معلقه است. که به نامهای عالم صور...
چهارشنبه، 1 خرداد 1392
سهروردی در برزخ
یکی دیگر از عالم های چهارگانه ی سهروردی (عالم های انوار مجرد محض، انوار مدبر، مُثُل معلقه و برزخ) عالم برزخ (فلکی و عنصری) است. برزخ از نظر سهروردی...
چهارشنبه، 1 خرداد 1392
نوری در جسم انسان (2)
سهروردی پس از بحث تناسخِ ناقصان به احوال کاملان پس از جدایی از بدن می پردازد. اما پیش از آن برای بقاء نفس پس از جدایی از بدن برهان اقامه می کند...
چهارشنبه، 1 خرداد 1392
نوری در جسم انسان (1)
درباره ی نور مدبّر و ارتباط آن با انوار قاهر طولی و عرضی در فصل پیش بحث هایی به میان آمد. اکنون در پی آن بحث ها، نکاتی را درباره ی نفوس انسانی...
چهارشنبه، 1 خرداد 1392
نظام کیهانی انوار قاهر طولی و عرضی (1)
«نور» در طبیعت دارای بالاترین و وسیع ترین طول موج است. در آیین زرتشت تفسیر واقعیت و به ویژه عالم ایزدی، و تقدیس آتش، بر اساس نور صورت می گرفته...
چهارشنبه، 1 خرداد 1392
نظام کیهانی انوار قاهر طولی و عرضی (2)
توضیح سهروردی درباره ی «علمِ نورالانوار» این است که او خود برای خود ظاهر و غیر او برای او ظاهر است. و حجابی بین او و چیزی نیست. و علم او همانا...
چهارشنبه، 1 خرداد 1392
سلوک راه باطن
طریقه ی اشراقیان همانا طریقه ی سلوک راه باطن است. عبدالرزاق لاهیجی گوید: طرق سلوک راه ظاهر (شیوه های اهل علم در تحصیل معارف الهی یعنی راه نظر...
چهارشنبه، 1 خرداد 1392
شیخ اشراق و ایرانیان باستان
سهروردی یکی از مبانی فلسفه ی خود را «حکمت ایران باستان دانسته و در عبارتهای زیر بدین امر اساسی تصریح کرده است
چهارشنبه، 1 خرداد 1392
سهروردی و امام حکیمان
سهروردی حکمت یونان را از جمله بُن مایه های حکمت اشراق شمرده است: او در مجموعه مصنفات ج 1، پانزده بار از افلاطون و هفده بار از ارسطو، و در مجموعه...
چهارشنبه، 1 خرداد 1392
فیلسوف صوفی
کلمه ی «صوفی» در آثار ادبی نام گروهی معین از زاهدان بود (1). در قرن دوم هجری جنبشی وسیع و خودجوش در زمینه ی کناره گیری از دنیا ظهور کرد. عذاب...
چهارشنبه، 1 خرداد 1392
ارسطوی یونانی و ارسطوی سهروردی
نظر ارسطو با نظر افلاطون از این لحاظ متفاوت است که ارسطو شکافی را که افلاطون میان جهان معقول و جهان پدیدار به وجود آورده است، مردود می داند....
چهارشنبه، 1 خرداد 1392
سلوک راه باطن
طریقه ی اشراقیان همانا طریقه ی سلوک راه باطن است. عبدالرزاق لاهیجی گوید: طرق سلوک راه ظاهر (شیوه های اهل علم در تحصیل معارف الهی یعنی راه نظر...
چهارشنبه، 1 خرداد 1392
سلوک راه باطن
طریقه ی اشراقیان همانا طریقه ی سلوک راه باطن است. عبدالرزاق لاهیجی گوید: طرق سلوک راه ظاهر (شیوه های اهل علم در تحصیل معارف الهی یعنی راه نظر...
چهارشنبه، 1 خرداد 1392
منطق در قلمرو اشراق
قطب شیرازی درباره ی تصرفات و تنقیحات منطقی سهروردی می گوید «انه ردّ الاشکال بل الضروب المنتجه من کل شکل الی ضرب واحد هو المرکب من موجبتین کلّیتین...
چهارشنبه، 1 خرداد 1392
حکیم شرقی
شیخ اشراق، شهاب الدین یحیی بن حبش بن میرک ابوالفتح سهروردی، در سال 549 هجری قمری، در قریه ی سهرورد، از توابع زنجان، تولد یافت. و پس از 38 سال...
چهارشنبه، 1 خرداد 1392
نظریه کوانتوم
علاوه بر کار آلبرت اینشتین، چندین پیشرفت مهم دیگر در فیزیک، در قرن بیستم صورت گرفته است. کندوکاو درباره همه آنها از حوصله این کتاب خارج است....
يکشنبه، 29 ارديبهشت 1392
پرسش های عمده در فلسفه علم
ما در زبان علم دو نوع واژه را از هم متمایز کرده ایم: واژه های مشاهده ای و واژه های نظری. واژه های مشاهده ای مستقیماً و بی واسطه به صفات ادراک...
يکشنبه، 29 ارديبهشت 1392