رسانه و شهروندی (3)
شهرنشینی در عرصة سلامت بیش از هر چیز سلامت اجتماعی را مدنظر دارد زیرا شهر نشینی پدیده ای است اجتماعی. از طرفی فلسفة وجودی رسانه های گروهی نیز...
سه‌شنبه، 2 ارديبهشت 1393
رسانه و شهروندی (1)
در این بخش ابتدا مفهوم شهروندی و رسانه را مورد بحث قرار می دهیم و سپس به تحلیل مفهوم آموزش شهروندی می پردازیم. سپس، به رابطه میان رسانه های شهروندی...
سه‌شنبه، 2 ارديبهشت 1393
رسانه و شهروندی (2)
برای فهم مفهوم شهروندی در شرایط امروزی، باید بستر اجتماعی جامعه امروز را بدرستی بشناسیم تا بتوانیم جایگاه و معنای شهروندی در آن معین سازیم. توسعه...
سه‌شنبه، 2 ارديبهشت 1393
نگاهی گذرا به جامعه شناسی دین
طی سال های متمادی که از عمر بشر و جامعه انسانی می گذرد دین تنها گزینه ای است که تقریباً تمام انسان ها را در اختیار خود داشته است.جدا از ماهیت...
سه‌شنبه، 2 ارديبهشت 1393
مقیاس های دین داری در ایران، مسائل و مشکلات
مطالعه ی دین داری برای جوامعی نظیر ما که دین در سطوح مختلف آن از نقش موثری برخوردار است، اهمیت وافری دارد. بیشتر تلاش هایی که در غرب برای ساختن...
سه‌شنبه، 13 اسفند 1392
ماهیت اجتماع در دیدگاه فارابی
واژه ی « جامعه» از جمله ی واژگانی است که در قرن های سوم و چهارم هجری قمری، توسط فیلسوفان سیاسی به مفهوم امروزی به کار نرفته است. آنان از واژه...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
فارابی و منشأ حیات اجتماعی
یکی از مباحث قدیمی و ریشه دار در حوزه ی تفکر سیاسی، تبیین این اصل است که آیا انسان مدنی بالطبع است و در وضعیت طبیعی، گرایش به اجتماع دارد یا...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
مقصود فارابی از علم مدنی
معلم ثانی در تعدادی از آثار خویش، از فضیلت و مرتبه ی علم مدنی در بین علوم مختلف و هم چنین از موضوع و کار و ویژه های آن بحث کرده است، تا آن جا...
يکشنبه، 6 بهمن 1392
مروری سریع بر آرای اجتماعی اندیشمندان مسلمان
فیلسوف نامدار اسلامی که نوآوریهای عظیم او تحولی در فلسفه اسلامی به وجود آورد، در باب منشأ زندگی اجتماعی از سه عامل یاد می کند:
دوشنبه، 30 دی 1392
رابطه ی دین و اجتماع در اندیشه ی برخی دینداران
در میان اندیشمندان مسلمان و یا اسلامی انواع شیوه های برقراری رابطه بین دین و علوم انسانی و یا جامعه شناسی وجود دارد. برخی از آنان مانند ابن خلدون...
يکشنبه، 29 دی 1392
نظر اسلام درباره ی نگرش ارگانیکی به جامعه
در نظریه ی ارگانیکی جامعه از یک تشبیه استفاده شده است. یعنی اندیشمندان جامعه را به پیکر انسان تشبیه کرده اند و گفته اند: همان طور که بدن انسان...
يکشنبه، 15 دی 1392
تاریخچه جامعه شناسی کار
در جامعه شناسی علمی- که در اواخر قرن نوزدهم در اروپا و امریکا به وجود آمد - به آن دسته از واقعیتهای اجتماعی که خصومت مذهبی و حقوقی و اقتصادی...
شنبه، 14 دی 1392
هدف زندگی اجتماعی از دیدگاه اسلام
از دیدگاه الهی، برای زندگی اجتماع انسان هدفی وجود دارد و آن این است که انسانها در سایه ی زندگی اجتماعی رشد کنند و به هدف انسانی خودشان نزدیکتر...
يکشنبه، 17 آذر 1392
بزرگان فرانکفورت در سودای مارکس راستین
" در صنعت فرهنگ سازی ، فرد نوعی توهم است . آن هم نه صرفا به سبب یکدست و استاندارد شدن شیوه تولید ، وجود او فقط تا وقتی تحمل می شود که شکی در...
دوشنبه، 4 آذر 1392
مکتب فرانکفورت، کاوشی منتقدانه در اندیشه‌های مارکس
امروزه مکتب فرانکفورت یکی از تاثیر گذارترین مکاتب فکری در فلسفه و علوم اجتماعی است. اندیشه‌های فیلسوفان این مکتب همگی سازنده دوره ای تاریخی برای...
پنجشنبه، 4 مهر 1392
آیا فکر کردن واقعاً مهم است؟
پس از انتخاب فرانسوا میتران به ریاست جمهوری فرانسه در 1981، دیدیه اِریبون(Didier Eribon) که بعدها زندگینامه میشل فوکو را نوشت، از طرف روزنامه...
دوشنبه، 1 مهر 1392
نظریه های خرده فرهنگی (1)
خرده فرهنگ «شیوه زندگی خاص یک گروه در فرهنگ بزرگ تر جامعه» است. در واقع، خرده فرهنگ شامل: راه و روش ها، بینش ها، ارزش ها و نحوه رفتاری است که...
يکشنبه، 24 شهريور 1392
نظریه های خرده فرهنگی (2)
نظریه کنترل اجتماعی (نظارت اجتماعی) از نظریه نظم اجتماعی (بی هنجاری) دورکیم تأثیر پذیرفته و به عوامل خاص اجتماعی که برای حفظ نظم در جامعه اهمیت...
يکشنبه، 24 شهريور 1392
نظریه های تضاد
نظریه های تضاد به تمرکز ثروت و قدرت که در دست عده ای معدود از افراد جامعه است و پی آمدهای آن توجه می کند و به تبیین جرایمی مانند: دزدی و جیب...
يکشنبه، 24 شهريور 1392
نظریه های بی سازمانی اجتماعی
از نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی تا ربع سوم قرن بیستم، توسعه نظری مفهوم «بی هنجاری» و «بی سازمانی اجتماعی» توسط دورکیم (1878)، پارک و برگس (1927)،...
يکشنبه، 24 شهريور 1392