شناخت شناسي ابن رشد
در بحث از مباني معرفت شناسي عمدتاً مباحث ناظر به چگونگي کشف يا فهم حقيقت و منابع اعتبار آن است. در تاريخ معرفت، دو مکتب عقل گرايانه و تجربه گرايان...
يکشنبه، 29 تير 1393
کانت؛ نیت و هدف انسان در عمل اخلاقی
در فلسفه‌ی اخلاق کانت وقتی از بحث تکلیف سخن به میان می آید، نتیجه خود به خود رنگ می بازد. کانت وقتی که اخلاق را متکی به درون افراد می داند؛یقیناً...
سه‌شنبه، 10 تير 1393
شكل‏ باختگى در همنشينى با شكل پيشين به عنوان مبناى تحليل نشانه‏ هاى تصويرى
به دشوارى مى توان آغازى روشن براى پيشينه ى توجه به شكل باختگى ترسيم كرد. به هر روى، در مطالعات جديد، از جمله كسانى كه شكل باختگى را به گونه اى...
چهارشنبه، 4 تير 1393
آیا اصلاح ژنتیکی نوزادان اخلاقی است؟
در حالی که هدف از ساختن نوزادان ترا ریخته از بین بردن خطرات بالقوه‌ای بود که سلامت نوزادان را تهدید می‌کرد، اما با پیش رفت این فناوری مسائل اخلاقی...
شنبه، 31 خرداد 1393
وجدان اخلاقی در تفکر کانت
وجدان یکی از از اساسی ترین عناصر درونی وجود انسان است که کانت اخلاق را بر آن بنا میکند. انسان بهره مند از عقلانیت، نمی تواند وجدان نداشته باشد....
چهارشنبه، 28 خرداد 1393
مقایسه انسان شناسی اخلاقی از نظر کانت و علامه طباطبایی
ارتباط بین انسان شناسی و اخلاق از جمله مباحثی است که کمتر اندیشمندی در حوزه‌ی اخلاق به آن پرداخته یا دست کم، به صورت روشن در باب آن سخن گفته...
چهارشنبه، 28 خرداد 1393
مبادی انسان شناسی اخلاقی در اندیشه‌ی کانت
در اندیشه‌ی کانت به عنوان اندیشمندی که شاید اولین بار انسان را به صورت منسجم و نظام مند، محور بحث قرار داده است؛ همه چیز با انسان معنا پیدا می‌کند....
چهارشنبه، 28 خرداد 1393
مبادی نظری علامه طباطبایی در اخلاق
علامه طباطبایی از قلیل اندیشمندانی است که توجه ویژه ای به فلسفه‌ی اخلاق داشته و آراء بسیار بدیعی هم از خود داشته است. جهت فهم دقیق اندیشه‌ی اخلاقی...
چهارشنبه، 28 خرداد 1393
اهمیّت معرفت شناسی
شناخت اندیشه اخوان الصفا از جهت سیاسی و اجتماعی در گرو آشنایی با دیدگاه آنان در زمینه ی انسان و طبیعت و ماورای طبیعت و رابطه آنها با یکدیگر است،...
يکشنبه، 31 فروردين 1393
جایگاه اخلاق در علم
علم، به عنوان نهادی اجتماعی که با سایر نهادها در پیوند است و از همه مهمتر به بشر توان فنّاورانه برای تغییر طبیعت داده است، چالش های زیادی را...
سه‌شنبه، 19 آذر 1392
نگاهی به علیّت در علم
یکی از اهداف علم «تبیین» پدیده هایی است که در اطرافمان رخ می دهند. اگر از خود بپرسیم که «چرا» رنگ آسمان آبی است، قاعدتاً پاسخ به این پرسش را...
سه‌شنبه، 19 آذر 1392
چگونگی شناخت قوانین طبیعت
آیا می توان جهانی داشت که هیچ رابطه ی قانونمندی در آن حاکم نباشد؟ جهانی که هیچ شیئی بر شیئی دیگر تأثیر نگذارد یا اگر هم بگذارد آن تأثیر تحت ضابطه...
سه‌شنبه، 19 آذر 1392
واقع گرایی و ابزارگرایی علمی
علم به ما می گوید که جهان خارج متشکل از چه هویات و فرآیندهایی است و این هویات از چه توانهای علّی ای برخوردارند. ما امروزه به وجود بسیاری هویات...
سه‌شنبه، 19 آذر 1392
آیا علم، برساخته ای اجتماعی است؟
در سالهای پس از انتشار کتاب ساختار انقلابهای علمی و جامعه شناسی معرفت علمی با رواج و گسترش افکار کوهن، گروهی از جامعه شناسان و فیلسوفان علم که...
دوشنبه، 18 آذر 1392
مروری بر فلسفه ی علم (4)
توماس کوهن(1) در1992 در آمریکا به دنیا آمد و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته ی فیزیک به پایان رسانید. آن گاه به تاریخ علم علاقه مند شد و اولین...
دوشنبه، 18 آذر 1392
مروری بر فلسفه ی علم (1)
ما در این نوشتار، نگاهی گذرا خواهیم انداخت به چند پیشنهاد برای روش شناسی علم. در این پیشنهادها گاه شاهد آنیم که اصولاً استقرا به عنوان روش علمی...
دوشنبه، 18 آذر 1392
مروری بر فلسفه ی علم (3)
ایمره لاکاتوش(1)، فیلسوف مجار، برخلاف اغلب فیلسوفان علم، زندگی پرفراز و نشیبی داشت. او که دوران جوانی را در مجارستان گذراند از اعضای جنبش مقاومت...
دوشنبه، 18 آذر 1392
مروری بر فلسفه ی علم (2)
کارل پوپر(1) شاید تنها فیلسوف علمی باشد که بسیاری از دانشمندان به او به چشم قهرمان می نگرند. اما جالب اینجاست که در میان فیلسوفان علم معاصر چندان...
دوشنبه، 18 آذر 1392
کسب علم از راه استقرا و تأیید
بسیاری از کتابهای درسی علوم برای توصیف الگوی کار علمی و آنچه دانشمندان در واقع انجام می دهند، تصریحاً یا تلویحاً، نمونه ای از روش استقرایی را...
دوشنبه، 18 آذر 1392
درآمدی بر فلسفه ی علم، علم و شبه علم
فلسفه(1) چیست؟ در کمال شگفتی، پاسخ دادن به این سؤال خود فعالیتی فلسفی است. جالب اینجاست که جوابِ چندان روشن و دقیق به این سؤال نمی توان داد....
دوشنبه، 18 آذر 1392