خوب و خواستني؛ نقدي بر فلسفه‌ی اخلاق ميل
در اين مقاله نکته اي را به بررسي و نقد می‌گذاریم که در مبحث سودانگاري يا فايده گرائي مهم‌تر و مسئله آميخته تر جلوه کرده است؛ و آن نکته اين است...
دوشنبه، 26 دی 1390
اخلاق دكارت(4)
مكاتبه ي دكارت با پرنسس اليزابت مستقيماً به انشاء كتاب نهايي اش منجر شد؛ انفعالات نفساني: بخش بزرگي از آثار او است كه در طول زمستان سال هاي 1646-1645...
دوشنبه، 26 دی 1390
اخلاق دكارت(2)
بهترين اظهار نظر اخلاقي دكارت، قانون اخلاق موقّت (2) است كه در بخش سوم گفتار در روش ظاهر مي گردد. برخي آن را به عنوان بيان قاطعي از جايگاه دكارت...
دوشنبه، 26 دی 1390
اخلاق دكارت(3)
مكاتبه ي دكارت با پرنسس اليزابت، به عنوان بحث اصلي اش رابطه ي نفس و بدن را در بر مي گرفت؛ رابطه اي كه هم از ديدگاه نظري(مسأله ي اتّحاد نفس و...
دوشنبه، 26 دی 1390
اخلاق دكارت(1)
دكارت(2) به خاطر سهمش در اخلاق شهرتي ندارد. اكثر افراد معتقدند كه اين ضعف بنيادي فلسفه ي دكارت است؛ چرا كه او بر روي متافيزيك و معرفت شناسي متمركز...
دوشنبه، 26 دی 1390
نظريه ي اخلاق ويتگِنِشتاين(3)
موضوع ديگري كه به نظر مي آيد از اهميّتي ويژه برخوردار باشد، موضوع ارتباط ميان اخلاق و زيبايي شناسي در انديشه ي ويتگنشتاين است. از افلاطون تا...
دوشنبه، 26 دی 1390
نظريه ي اخلاق ويتگِنِشتاين(1)
رساله منطقي ـ فلسفي ويتگنشتاين، اغلب به عنوان كتابي در نظر گرفته مي شود كه به دنبال ارايه ي تعريفي از حدود و مرزهاي انديشه از طريق تحليل منطقي...
دوشنبه، 26 دی 1390
نظريه ي اخلاق ويتگِنِشتاين(2)
مري وارنوك (2)، فيلسوف اخلاق معاصر، ويتگنشتاين را آغاز كننده ي راهي نو در مطالعات مربوط به اخلاق مي داند كه نگرشش حوزه ي اخلاق را متحول ساخته...
دوشنبه، 26 دی 1390
واقع گرايي اخلاقي(4)
چالش ديگري كه واقع گرايي با آن مواجه است، چالش معرفت شناختي است. چالش معرفت شناختي ربط بين ارزش هاي اخلاقي و بايد است. گفتيم كه واقع گرايي بر...
دوشنبه، 26 دی 1390
واقع گرايي اخلاقي(1)
اخلاق از حوزه هاي مهم زندگي است. فيلسوفان اخلاق در فلسفه ي اخلاق و همچنين در فرا اخلاق (اخلاق نقدي و يا اخلاق تحليلي) با نگاهي فلسفي به بررسي...
دوشنبه، 26 دی 1390
واقع گرايي اخلاقي(2)
بحث واقع گرايي و غير واقع گرايي در حوزه ي اخلاق از زماني كه آدميان به تفكّر انتقادي درباره ي اعتقادات اخلاقي خود پرداخته اند، مطرح شده است. همواره...
دوشنبه، 26 دی 1390
واقع گرايي اخلاقي(3)
اوّلين چالشي كه واقع گرايان با آن مواجه هستند مسأله ي اختلافات اخلاقي است. وجود اختلاف در مسايل ساير علوم و راه حل هايي كه صاحب نظران ارايه مي...
دوشنبه، 26 دی 1390
حرکت در فلسفه
حرکت در زبان محاوره فقط بر انتقال مکاني اطلاق مي گردد ولي در اصطلاح فلسفي آن معني وسيع تر است و عبارتست از سلوک تدريجي از وصفي به وصف ديگر، توضيح...
سه‌شنبه، 20 دی 1390
هنري کُربَن
هنري کربن(Henry Corbin) چهاردهم آوريل 1903 در خاتنواده اي پروتستان در شمال فرانسه به دنيا آمد. زبان لاتين و يوناني را فرار گرفت، همان گونه که...
سه‌شنبه، 20 دی 1390
ميراث سينوي
امروزه هرگاه سخن از يکي از فيلسوفان گذشته ما به ميان مي آيد، از جمله پرسش ها و شايد اولين پرسشي که مطرح مي شود، اين است که: آيا آن فيلسوف براي...
سه‌شنبه، 20 دی 1390
کفر مجوس و الحاد ماني به روايت سهروردي
شهاب الدين يحيي سهروردي که به درستي مجدد حکمت ايران باستانش خوانده اند، در نخستين بندهاي کتاب حکمه الاشراق مي نويسد: «و قاعده الشرق في النور...
دوشنبه، 19 دی 1390
زردشت و سقراط
زندگي زردشت آميخته به افسانه است، در صورتي که زندگي سقراط را ما کاملاً توسط کسنوفون و از راه محاوره هاي افلاطون که در آنها سقراط تا اندازه اي...
دوشنبه، 19 دی 1390
ريشه يابي ميترائيسم رومي
ميترا- ايزد ايراني- توانست طي قرون يکم تا چهارم ميلادي جايگاه ويژه اي را در امپراتوري روم به خود اختصاص دهد؛ اما آنچه باعث شگفتي مي شود، اين...
دوشنبه، 19 دی 1390
درآمدي بر زيبايي شناسي سنتي و نو
سؤالي مطرح است که: چرا ما شعر نو وهنر نور را کمتر درمي يابيم؟ اگر اين پرسش محملي داشته باشد، در ادامه اين بحث مطرح است که: چرا کساني که به راحتي...
شنبه، 17 دی 1390
ايرانيان قديم و افلاطون از ديدگاه سهروردي
برحسب آنچه سهروردي در آثار خود آورده و در آثار ديگران نيز مشاهده مي شود، ايرانيان قديم به وجود دو عالم معتقد بودند و وصول به عالم مينوي را اساس...
شنبه، 17 دی 1390