عرفان در برابر فلسفه در قرون نخستین اسلام
سخن از «عرفان در برابر فلسفه» در متن تمدن اسلامی معنایی بسیار متفاوت از آن چیزی دارد که غرب از آن حکایت داشته است. در غرب بسیاری از فیلسوفان،...
دوشنبه، 28 دی 1394
همه چیز را با چشم خدا دیدن
تصوف و وعده‌اش به گشودن راهی به حقیقت غایی معنوی، اندیشه‌ی طوسی را طیّ دو دهه‌ی پایانی عمرش، یعنی پس از جدایی از جامعه‌ی نزاری اسماعیلی بیشتر...
دوشنبه، 28 دی 1394
مبانی وجودشناختی انسان‌شناسی صدرالمتألهین
در این مقاله تأثیر مهمترین مبانی فلسفی صدرالمتألهین در مباحث انسان‌شناسی او مورد بررسی قرارگرفته است. به این منظور شش مبنای فلسفی که ملاصدرا...
شنبه، 26 دی 1394
پیوند عالم ذر و مثل افلاطونی
بنابر آیه‌ی 172 سوره‌ی اعراف- معروف به آیه‌ی میثاق- بشر قبل از حضور در عالم دنیا در موطنی مجرد و بسیط و سراسر شهودی، شاهد حقایق نابی بوده است...
شنبه، 26 دی 1394
تنسیق برهان صدیقین
برهان صدیقین نام گونه‌یی از برهان است که در آن حدّ وسط، موجود مطلق یا اصل واقعیت است. علامه طباطبایی تقریری خاص از این برهان دارند که بگونه‌های...
شنبه، 26 دی 1394
انتقاد صدرایی از نفس‌شناسی لایب‌نیتس
بخش گسترده‌ای از واکاویها و جُستارهای فلسفی حکما و اندیشمندان در تاریخ فلسفه، مربوط به ماهیت نفس و چگونگی ارتباط آن با بدن است. اندیشه‌ورزان...
شنبه، 26 دی 1394
فلسفه، مدیریت و سبک زندگی از دیدگاه ملاصدرا
ضرورت وجود یک نظام مدیریتی برای جوامع بشری، موجب ظهور نظریات مختلف و گاه متعارض شده است. از سوی دیگر هر نظریه‌ی مدیریتی، مولود نوعی معرفت‌شناسی...
جمعه، 25 دی 1394
الزام اخلاقی از منظر علامه طباطبایی
یکی از مهمترین نظریات در حوزه‌ی فرااخلاق و درباره‌ی تحلیل معناشناختی الزام اخلاقی، نظریه‌ی اعتباریات علامه طباطبایی است. از نظریه‌ی مذکور تفسیرهای...
جمعه، 25 دی 1394
تمثیل سایه و آیه‌ی مَدَّالظِل در حکمت متعالیه
نقش تمثیل برای بیان حقایق مابعدالطبیعی در حکمت متعالیه بسیار برجسته است. در این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی به تمثیل سایه (ظل) و بازتاب آیه‌ی...
جمعه، 25 دی 1394
فضیلت از دیدگاه ملاصدرا
بلحاظ تاریخی، نظریه‌ی فضیلت نسبت به دیگر نظریه‌های مطرح در باب اخلاق از سابقه‌ی بیشتری برخوردار است و در سیر تاریخی خود، دچار تغییرات و تحولاتی...
جمعه، 25 دی 1394
ارزیابی براهین تشكیك خاصی وجود
تشكیك خاصی حقیقت وجود، یكی از پایه‌های مهم حكمت متعالیه است كه صدرالمتألهین بعد از مبرهن ساختن آن، تبیین و اثبات مسائلی چون وحدت وجود در عین...
دوشنبه، 21 دی 1394
عقلانیت ایمان در اندیشه‌ی علامه طباطبایی
ایمان و چگونگی ارتباط آن با مسئله‌ی عقلانیت، همواره بعنوان یكی از محوریترین مسائل در میان فیلسوفان دین و پژوهشگران این عرصه مطرح بوده، بگونه‌یی...
دوشنبه، 21 دی 1394
رابطه‌ی وجود با ماهیت در حكمت متعالیه
نوع رابطه‌ی وجود با ماهیت در حكمت متعالیه در مباحث اصالت وجود و اعتباری بودن ماهیت مطرح شده است. ملاصدرا در اینباره با دو زبان یا با دو شیوه...
دوشنبه، 21 دی 1394
نظم هستی و بایستی؛ كتاب تكوین و كتاب تدوین
مباحث پیرامون نظم در حكمت اسلامی ذیل دو عنوان و اصطلاح بارز مطرح شده‌اند: «كتاب تكوین» و «كتاب تشریع/تدوین». كتاب تكوین، نظم قهری و اجباری حاكم...
دوشنبه، 21 دی 1394
بررسی معانی گوناگون اصالت وجود و اعتباریت ماهیت در نظام صدرایی
ملاصدرا در آثار خویش اصالت وجود، و به تبَع، اعتباریت ماهیت، را در دو معنا به كار می‌برد: 1. مفهوم وجود در عالم خارج از ذهن دارای مصداق است، اما...
يکشنبه، 29 آذر 1394
تفاوت رویكرد ارسطو و ابن سینا در اثبات وجود خدا
مقایسه رویكرد ارسطو و ابن سینا در مسأله اثبات وجود خدا، تا اندازه زیادی روشنگر تفاوت مبنایی اندیشه مشایی ارسطویی و سینوی و همچنین، راه متفاوتی...
يکشنبه، 29 آذر 1394
برهان انسان معلق ابن سینا و بررسی امكان تحقق عملی آن
برهان انسان معلق یكی از برهان‌های ابن سینا در مسئله نفس به شمار می‌آید كه در آثار مختلف وی مطرح گردیده است. یكی از اشكالات مهم وارد بر این برهان،...
يکشنبه، 29 آذر 1394
بررسی پدیده‌ی تخلخل و تكاثف در طبیعیات فلسفه‌ی اسلامی
«تخلخل» و «تكاثف» دو اصطلاح در علم طبیعیات هستند كه در معانی متعددی به كار رفته‌اند. در این مقاله معانی مختلف این دو اصطلاح، اعم از حقیقی، غیرحقیقی...
يکشنبه، 29 آذر 1394
بنیانگذار وحدت وجود، حلاج یا ابن عربی؟
وحدت وجود از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مباحث عرفانی است كه همواره محل بحث و تأمل اندیشمندان به ویژه پس از ظهور ابن عربی بوده است. در مرتبه‌ای نازل‌تر...
شنبه، 28 آذر 1394
هدف اساسی تعلیم و تربیت: «شناسایی و اصلاح موقعیت»
عموم مطالعات تربیتی معطوف به دیدگاه اسلام، عبودیت و تقوا را به منزله‌ی هدف اساسی تعلیم و تربیت معرفی کرده است. از آنجا که مفهوم تقوا به طور مشخص...
سه‌شنبه، 17 آذر 1394