دادائیسم چیست؟
نام اختیاریِ بی معنی که از میان خنثاترین لغات یک دیکسیونر برای جنبشی هنری و ادبی انتخاب شد که در سال 1916 با تکیه بر استهزا و خردستیزی و تصادف...
يکشنبه، 20 بهمن 1392
افق های گسترده تر
مکرراً بحث کرده اند که اکسپرِسیونیسم پدیده ای نوعاً آلمانی است، همان قدر که امپرسیونیسم پدیده ای است فرانسوی: بی شکلی و تلاطمِ این جنبش، و نیز...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
اکسپرِسیونیسم دارد می میرد!
اوایل سال 1921، آلزاسیِ جوان، ایوان گُل ( که دست بر قضا یکی از نخستین کسانی بود که خود را اکسپرِسیونیست نامید) مقاله ای نوشت به نام اکسپرِسیونیسم...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
زندگی را پرشور خلق کنید!
پیش از پایان جنگ در سال 1918، دو نمایشنامه در آلمان ( البته با اجراهای محدود) به صحنه آمد که بی معناییِ جنگ و تأثیر خشونت بارِ آن در انسان ها...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
اکسپرِسیونیسم آلمانی
در آلمان، دهه ی پیش از آغاز جنگ جهانی اول بیشتر از بابتِ آتشین مزاجیِ منتقدانِ نظمِ موجود به یادماندنی شد تا باورهای مدفاعانِ این نظم: هر هنرمندی...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
رؤیاهای تولّد دوباره ی انسان
غالباً به اشتباه معتقدند که اکسپرِسیونیسم، به قول سنت جان اِرواین، صرفاً محصول « درماندگی و روان رنجوریِ ملّتی شکست خورده» بود، (1) جنبشِ زاده...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
اکسپرِسیونیسم و مدرنیته
نمی دانیم اول بار پل کاسیرر، دلال هنری، در حضور کمیته ی گزینش و در حال تماشای نقاشی ای اثر ماکس پِکشتاین اصطلاح « اکسپرِسیونیسم» را وارد کاربرد...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
دشواری های تعریف اکسپرِسیونیسم
« اکسپرِسیونیسم» اصطلاحی است توصیفی که لاجرم چنان تجلیات فرهنگیِ متفاوتی را در خود گنجانده که عملاً بی معنا شده است: به نظر می رسد که تعریف آن...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392
جُستاری بر داستانهای ذهنی
ادبیات و هنرِ «سابژکتیو» از اوایل قرن بیستم میلادی در اروپا تولد یافت و شعر و داستان کلاسیک و قانونمند، رفته رفته رنگ باخته و ذهنیت گرایی و ارائه...
چهارشنبه، 9 بهمن 1392
کلاسیک و کلاسیسیزم در آلمان
ادبیات قرن هجدهم آلمان با واکنش سریعی در برابر بدبینی باروک نیمه ی دوم قرن هفدهم آغاز شد که خودش پیامد جنگ سی ساله ای بود که جمعیت بسیاری را...
سه‌شنبه، 1 بهمن 1392
عشق به خویشتن و عشق به جامعه
نه راسین، نه پوپ، نه گوته، هیچ کدا از عهده ی نوشتن شعر سوررئالیستی، رمان امریکایی یا قصر کافکا بر نمی آمدند. هر یک از این انواع ادبی به نظر آنها،...
سه‌شنبه، 1 بهمن 1392
احیای سلطنت و کلاسیسیزم آگوستی
ادبیات را می شود به طناب کلفتی تشبیه کرد که از هر نقطه اش به یک ناظر بی حرکت بیشتر از یک رشته اش را درست نشان نمی دهد. رشته های دیگر گاهی محو...
سه‌شنبه، 1 بهمن 1392
قواعد باستان را محترم بشمار
سخن گفتن از دوره ای کلاسیک یا نئوکلاسیک در ادبیات انگلیسی بیجا نیست. بجاست عمدتاً به دلیل وجود اجماعی میان شاعران، به رغم ویژگیهای فردی آنها...
سه‌شنبه، 1 بهمن 1392
رنسانس در فرانسه
شور و شوق فرانسه در قرن شانزدهم چندان نیاز به توضیح ندارد. بازیابی سریع دوران باستان و گنجینه های آن مصادف شد با جنگ با مدرسیگری. نوافلاطون گرایی...
سه‌شنبه، 1 بهمن 1392
نقطه ی اوج کلاسیسیزم فرانسوی
پیش از پرداختن به کورنی و بررسی کلاسیسیزم، مایلم به اجمال بپردازم به مفهوم رواقیگری و توجه خواننده را جلب کنم به کتابی از بازیل ویلی به نام اخلاقیان...
سه‌شنبه، 1 بهمن 1392
انگلستان تا پیش از احیای سلطنت
در قرن شانزدهم منتقدان ادبی در فرانسه و انگلستان دلمشغولیهایی داشتند. ارزشیابی متنهای یونانی و رومی که به تدریج در دسترس قرار می گرفتند به بحث...
سه‌شنبه، 1 بهمن 1392
رنسانس ایتالیایی- یونان و روم
مارسیلیو فیچینو که کوشیده بود افلاطون گرایی را با مسیحیت آتش بدهد در سال 1499 درگذشت، ولی پیش از آن اغلب آثار ادبی مهم دوران باستان را کسانی...
سه‌شنبه، 1 بهمن 1392
رسوم کهن و اشکال نو
واترز: حرف بر سر خود شوخی نیست. حرف بر سر چیزی است که پشت شوخی پنهان می شود. نوع نگاه. کمدین واقعی آدمی است که جرئت دارد. جرئت دارد چیزی را بییند...
دوشنبه، 23 دی 1392
انواع ملودرام
شیطان: این نیروی معجزآسای زندگی که تو بدان می بالی نیروی مرگ است. انسان قدرتش را با ویگرانگریش می سنجد. ... همه جا همین طور است. عالی ترین نوع...
دوشنبه، 23 دی 1392
پیشگامان رئالیسم جدید
همه چیز افسانه است و همه چیز حقیقت دارد، چون ما ناگریزیم که پوسته های توخالی زاییده ی توهمات و احساساتمان را حقیقت بینگاریم. توهم چه بسا زیبا...
دوشنبه، 23 دی 1392